
ARTICLE
 GAZETA (2010) 2:21-29 

 
 
 

 La premsa com a mirall i projecció  
d’una força política: ERC, 1931-1939 

 
Albert Balcells i González 

 
Catedràtic d'Història Contemporània a la Universitat Autònoma de Barcelona 

 
 

Resum. L’article ofereix el context i els antecedents, atès què el canvi polític, incruent però revolucionari, del 14 d’abril 
de 1931 no va ser cap improvisació atzarosa. La premsa de masses, que arribà en els anys trenta a un cert grau de plenitud, 
no era sols una finestra al món sinó que contribuïa a construir la imatge del món on inserir l’experiència quotidiana 
individual i col·lectiva. És difícil arribar a una conclusió pel que fa a la qüestió de fins a quin punt el periòdic de partit 
contribuïa a l’èxit d’una força política o fins a quin punt simplement reflectia un corrent previ d’opinió. Però està clar que 
sense la formulació i la plasmació en paper d’un corrent d’opinió, aquest no pren cos, de la mateixa manera que necessita 
una organització en forma de partit per a projectar-se en les institucions de govern. 
  
Paraules clau: republicanisme · nacionalisme · catalanista · premsa de combat 

 
 
Haig de començar donant les gràcies per haver-me convidat 
a participar en aquest col·loqui sobre la història de la premsa 
d’Esquerra Republicana. Entenc que havent-hi una ponència 
dedicada a les capçaleres i una altra als periodistes a càrrec 
respectivament de dos mestres en història de la premsa, 
s’espera que jo ofereixi més aviat el context i els 
antecedents, atès què el canvi polític, incruent però 
revolucionari, del 14 d’abril de 1931 no va ser cap 
improvisació atzarosa. Tenia darrera una llarga tradició i 
comptava amb un conjunt de centres republicans locals, 
d’ateneus, casinos i cases del poble disseminats per la major 
part de Catalunya amb la seva premsa, i aquesta, malgrat la 
seva precarietat, havia servit durant decennis de nexe 
d’adoctrinament, de mobilització i de relació entre les bases 
i els dirigents. Aquells centres oferien una sociabilitat 
quotidiana alternativa amb les seves festes 
commemoratives, les seves vetllades literàries, els seus 
aplecs, els seus balls, el seu teatre d’aficionats, les seves 
biblioteques, les seves germandats, les seves tertúlies. 
 
Eren uns llocs on la premsa republicana catalanista era 
llegida, de vegades en veu alta, i jugava un paper bàsic en 
les campanyes electorals generals, municipals i provincials. 
 

La premsa de masses, que arribà en els anys trenta a un cert 
grau de plenitud, no era sols una finestra al món sinó que 
contribuïa a construir la imatge del món on inserir l’experiència 
quotidiana individual i col·lectiva. I encara era més així 
aleshores, quan la radio tot just començava a compartir amb la 
premsa el rol de comunicador del saber quotidià.  
 
A nivell general és difícil arribar a una conclusió pel que fa 
a la qüestió de fins a quin punt el periòdic de partit 
contribuïa a l’èxit d’una força política o fins a quin punt 
simplement reflectia un corrent previ d’opinió. Però està 
clar que sense la formulació i la plasmació en paper d’un 
corrent d’opinió, aquest no pren cos, de la mateixa manera 
que necessita una organització en forma de partit per a 
projectar-se en les institucions de govern. 
 
Una sola data és suficient per a demostrar la importància 
atorgada a la premsa per ERC: al costat dels 76 centres 
republicans de tot Catalunya que intervingueren en la 
fundació del partit en la Conferència d’Esquerres Catalanes 
del 19 de març de 1931, hi participaren els representants 
d’11 periòdics. Com ha indicat Maria Dolors Ivern, totes les 
poblacions de Catalunya de més de deu mil habitants  
comptaven amb algun periòdic adherit a ERC, de manera 



que a les dinou localitats catalanes amb més de deu mil 
habitants, a totes, llevat de Tortosa,  n’hi havia un. El 
principal partit oponent, la Lliga Regionalista i després 
Lliga Catalana, també comptava amb la seva xarxa de 
publicacions a dotze de les dinou poblacions amb deu mil 
habitants o més. La pluralitat indica que a moltes capitals 
comarcals existia un sistema propi i gairebé complet de 
premsa, tal com Jaume Guillament va subratllar fa temps. 
 
Cal tenir en compte, a més, que durant la primera meitat 
dels anys trenta la premsa diària barcelonina assolí el seu 
grau de màxima difusió i influència social. La seva tirada 
global arribà al mig milió d’exemplars segons informava el 
1935 Prat Gabaldí al seu llibre Publicidad racional. Com 
que la població de Catalunya  era inferior a la meitat de 
l’actual i l’analfabetisme encara es trobava entre el 15 i el 
13  % de la població adulta, resulta que en termes relatius i 
potser en termes absoluts la premsa diària de pagament tenia 
una difusió superior a l’actual. Es tractava d’un procés que 
s’havia accelerat als anys anteriors. Entre 1920 i 1936, 
abans de la guerra, la superfície en paper dels diaris 
barcelonins va créixer entre quatre vegades en el cas de la 
de La Vanguardia, el 110 % en el cas d’El Diluvio i un 29 
% en el cas de La Veu de Catalunya, segons Enric Marín.  
 
A Catalunya, els anys trenta són de grans novetats en 
l’àmbit periodístic: la introducció del gravat en buit; 
l’ascens del fotoperiodisme; la gran expansió de la premsa 
esportiva ( El Mundo Deportivo esdevé diari, al costat de 
L’Esport Català, Xut i La Rambla); el periodisme 
d’investigació amb noms com Josep M. Planas, Carles 
Sentís, Avelí Artís Gener i Irene Polo; la presència a les 
redaccions de les primers dones; la interacció amb la ràdio, 
que ja comptava amb mig milió de radiooients a Catalunya, 
un impacte que era assumit per un nou diari del vespre, 
L’Instant, lligat a Radio Associació de Catalunya i vinculat 
al grup de premsa de la Lliga Catalana, i, per últim, la 
catalanització gairebé total de la premsa comarcal alhora 
que els nous periòdics a Barcelona sortien en català mentre 
els diaris en la llengua pròpia , que havien passat entre 1927 
i 1930 d’11 a 15, arribaven a 22 al 1933 i sumaven el 25 % 
de la tirada global dels diaris en front del 15 % de 1927.  
 
 
Els antecedents d’una premsa de combat 
 
Aquí ens centrem en la premsa republicana i catalanista, i 
cal advertir que comptava amb uns antecedents vuitcentistes 
notables. La tradició republicana a Catalunya es remuntava 
al 1842 amb el periòdic El Republicano d’Abdó Terrades, 
autor del primer himne republicà en català, La Campana, 

molt anterior a la versió catalana de La Marsellesa, que va 
poder ser cantada el 14 d’abril de 1931 juntament amb Els 
Segadors. El primer diari en català havia estat obra d’un 
republicà federal, Valentí Almirall, iniciador del 
catalanisme polític: el Diari Català, que es publicà entre 
1879 i 1881.  
 
En la llarga travessa del desert que representà el mig segle i 
escaig que va de la Primera República a la Segona, van 
haver moments en què semblava que aquell ideal de 
llibertat, igualtat i fraternitat no estava lluny, però, a mesura 
que transcorria el primer quart del segle XX, la República 
apareixia cada cop més remota i inassolible. Fins i tot  als 
ulls d’alguns començava a semblar un ideal superat, d’altre 
temps. 
 
El pas del vell federalisme regionalista al nacionalisme 
català d’esquerra havia anat acompanyat de vegades de la 
catalanització total o parcial de periòdics republicans. Al 
mateix temps, en la mesura de les seves possibilitats, 
aquests periòdics havien hagut de adaptar-se, amb més o 
menys èxit, a la transició de la premsa d’opinió vuitcentista 
a la premsa d’informació del XX, dotada d’una estructura 
d’empresa en el marc de la nova indústria de la cultura. 
Publicitat, activitat cultural, espectacles, esports, economia, 
política internacional eren elements que la premsa de partit 
havia de tenir per tal d’oferir als seus lectors allò mateix que 
trobaven en els rotatius industrials.  Aquells que 
aconseguiren adaptar-se, ni que fos parcialment, 
sobrevisqueren i constataren que l’èxit comercial era 
condició de la influència ideològica. 
 
El progrés del republicanisme depenia de que la política de 
masses substituís la política de notables i la premsa de 
masses acompanyava aquesta evolució dins una societat, la 
catalana, cada vegada més industrialitzada i urbanitzada, 
però en un marc, l’hispànic, encara rural i subdesenvolupat, 
on no semblava viable un règim semblant a la coetània i 
veïna Tercera República Francesa. 
 
Durant la primera dècada del segle XX el republicanisme 
havia arribat a predominar a l’Ajuntament de Barcelona, 
havia arrabassat escons parlamentaris de districtes catalans 
als dinàstics i havia competit amb èxit fluctuant amb la 
Lliga Regionalista. Una part important dels republicans 
catalans va entrar el 1906 a la Solidaritat Catalana, però la 
major part del republicanisme barceloní va ser antisolidària i 
lerrouxista. Uns i altres es van veure desbordats tres anys 
després per la darrera bullanda vuitcentista, la Setmana 
Tràgica de juliol de 1909.  

22   GAZETA Vol. 2, 2010 ALBERT BALCELLS



El catalanisme conservador anava avançant i el seu 
gradualisme va obtenir l’èxit de la Mancomunitat de 
Catalunya de 1914. Per aturar el retrocés republicà tingué 
lloc l’aliança electoral de 1914 entre la Unió Federal 
Nacionalista Republicana de Pere Coromines i el Partit 
Radical de Lerroux. Resultà un desastre. 
 
A partir de 1914 la Lliga Regionalista de Cambó, Prat de la 
Riba i Puig i Cadafalch guanyà les eleccions a Barcelona. 
Entre el 1914 i el 1923 la Monarquia trontollava i 
l’oligarquia política del bipartidisme alternant es 
descomposava, però la República semblava cada vegada 
més llunyana. La potència del moviment obrer sota direcció 
anarcosindicalista a partir de 1918 no es traduí en un 
creixement electoral del republicanisme sinó que l’abstenció 
va créixer a costa de les esquerres. 
 
La confluència i la síntesi del republicanisme de tradició 
federal amb el nacionalisme català d’esquerra s’anà produint 
durant la travessa del desert d’un moviment, condemnat a 
l’oposició permanent al llarg de mig segle llarg. En aquest 
temps els centres republicans locals sobrevisqueren amb 
notable autonomia a les successives coordinadores 
barcelonines. Abans de 1923 el republicanisme catalanista 
estava representat per uns quants diputats amb base electoral 
pròpia als respectius districtes, sense una estructura efectiva 
per a tot el territori. 
 
Sovint ERC apareix com la unificació d’Estat Català de 
Francesc Macià, les restes del Partit Republicà Català de 
Lluís Companys i el grup de L’Opinió, setmanari de debat 
de signe laborista, convertit en diari arran de les eleccions 
que portaren al canvi de règim. Però sense els nombrosos 
centres republicans que havien sobreviscut o s’acabaven de 
formar, amb notable independència, a gairebé totes les 
comarques catalanes, el partit no hauria adquirit el caràcter 
de força hegemònica, una posició adquirida no sols dins del 
catalanisme sinó dins de la política catalana sencera, un 
predomini revalidat a les consultes electorals posteriors a les 
municipals del 12 d’abril de 1931, com ara a les eleccions 
de juny de 1931 a les Constituents, les de novembre de 1932 
al Parlament de Catalunya, les municipals de gener de 1934 
i les generals de febrer de 1936. En la fundació d’ERC, al 
març de 1931, hi participaren 76 societats amb nom i 
cognom: només 13 eren de Barcelona, 26 de la seva 
província, 14 de la de Lleida, 12 de la de Girona i 11 de la 
de Tarragona. 
 
La premsa republicana i catalanista de comarques, gairebé 
tota, es prestà a  fer de portaveu d’ERC al mateix temps que 
passava  a publicar-se en català. En són exemples 

L’Autonomista dels germans Darius i Carles Rahola  a 
Girona, L’Acció a Terrassa, Empordà Federal de Figueres, 
La Jornada, successora d’ El Ideal de la Joventut  
Republicana de Lleida, El Dia de Manresa, el setmanari 
reusenc Foment,, nascut el 1906, i El Programa de Sant 
Feliu de Guíxols. Al mateix temps, una revista barcelonina 
tan popular i consolidada com La Campana de Gràcia passava 
a mans del grup editor d’ERC, l’Editorial Llibertat, si bé el 
setmanari desapareixeria després del sis d’octubre del 1934. 
 
 
Premsa de partit, afiliats i votants 
 
Encara que per a un partit era imprescindible comptar amb 
un diari, no sempre els resultats electorals corresponien a la 
possessió de mitjans propis i considerables de premsa. Així 
ERC guanyà de manera rotunda les eleccions 
transcendentals del 12 d’abril de 1931 comptant únicament 
amb un setmanari convertit precipitadament en diari: 
L’Opinió. En canvi Acció Catalana patí una desfeta que ja 
no superaria, malgrat  comptar amb dos diaris —La 
Publicitat i La Nau— i d’un setmanari tan acreditat com 
Mirador. La confiança en aquests mitjans que li havia fet 
rebutjar l’aliança que li havia ofert Macià en òptimes 
condicions per Acció Catalana. Tres anys després el mateix 
partit hauria d’acceptar una aliança amb ERC però en 
situació subordinada. 
 
Entre la tirada d’un diari de partit, el seu nombre d’afiliats i 
els resultats electorals no existí una correspondència 
automàtica. L’Opinió tirava 65.000 exemplars la segona 
meitat de 1931 i el primer congrés ordinari d’ERC 
registrava 45.000 afiliats alhora que a les eleccions del 28 
d’abril de 1931 a Corts constituents el partit obtenia 90.000 
vots tan sols a la ciutat de Barcelona sense comptar una 
xifra encara superior a la província. En canvi en el seu pitjor 
moment, el de les eleccions generals de novembre de 1933, 
ERC veia com la tirada de La Humanitat era similar al 
nombre de vostès obtinguts a la ciutat de Barcelona: 58.000. 
Novament la tirada del diari del partit – 50.000 exemplars - 
era netament inferior als seus resultats electorals quan arribà 
la victòria del febrer de 1936, però en aquest cas caldria 
sumar els exemplars que publicava La Publicitat i El 
Diluvio als de La Humanitat en funció de l’aliança de les 
esquerres, que assolia 250.000 vots tan sols a la ciutat de 
Barcelona.    
 
Encara que resulta molt problemàtic donar xifres de tirada 
en aquests anys i que no hi ha més que dues estadístiques 
contradictòries per a 1935, sembla que La Humanitat superà 
La Publicitat i La Veu de Catalunya però no El Diluvio. 

LA PREMSA COM A MIRALL I PROJECCIÓ D’UNA FORÇA POLÍTICA: ERC, 1931-1939 GAZETA Vol. 2, 2010    23



Aquest és signe evident de la permanència de la diglòssia 
malgrat el progrés de la normalització lingüística. El fet 
reflectia també la capacitat d’arribar a un públic més gran 
amb un grau de populisme i un nivell intel·lectual més baix 
per part del vell diari republicà, El Diluvio, que seguia 
mostrant-se orgullós de la seva independència. La 
Humanitat tractava de tenir un nivell intermedi entre El 
Diluvio, més vulgar, i La Publicitat, diari aquest de les 
classes mitges instruïdes.  
 
Fins i tot les millors xifres que ens presenten La Humanitat 
com el segon diari barceloní,  superant diaris d’empresa 
com El Dia Gráfico, Las Noticias o El Noticiero Universal, 
la deixen molt per sota de La Vanguardia amb la seva tirada 
de 250.000. Ens trobem amb un altre signe alhora de la 
permanència de la diglòssia i de la desconfiança del públic 
envers els diaris de partit.  
 
En qualsevol cas no s’ha d’oblidar que, malgrat el pes 
aclaparador de la premsa de Barcelona, on es publicaven 8 
diaris en català i 20 en castellà, la situació a la resta de 
Catalunya durant el quinquenni republicà era la inversa: 14 
diaris en català, 9 en castellà i un de bilingüe. 
 
 
 
Diaris que anticipen partits 
 
El partit hegemònic, ERC, va voler tenir el seu diari, La 
Humanitat, però en el passat s’havien donat casos notoris de 
diaris que no sols havien nascut abans que el partit 
corresponent sinó que li havien servit de nucli impulsor. 
Aquest havia estat el cas de La Veu de Catalunya, diari a 
partir de 1899, abans de la constitució de la Lliga 
Regionalista de Catalunya al 1901. També va passar el 
mateix amb El Poble Català (1904), que s’anticipà a la 
conversió del grup en partit al 1906: el Centre Nacionalista 
Republicà. Igualment, un altre exemple del mateix, va ser el 
del setmanari L’Opinió (1928), que tingué un paper 
important en la fusió que donà lloc a ERC al 1931, 
esdevingué diari després de la victòria del 12 d’abril 
d’aquest any, i tornà a ser la plataforma de 
l’escissió/expulsió de setembre de 1933, que originà 
l’efímer Partit Nacionalista Republicà d’Esquerra.  
 
La importància d’un diari com a eix d’un partit, explica que 
dissidències generessin de seguida el portantveu propi, com 
en el cas de l’encapçalada per Lerroux quan es va veure 
privat de la direcció de La Publicidad  i fundà El Progreso 
al juny de 1906, que precedí la constitució del Partit 
Republicà Radical al desembre de 1907. També fou el cas 

d’Acció Catalana, que, un cop constituïda en part per 
l’escissió de la Lliga Regioanalista, de seguida adquirí i 
catalanitzà La Publicitat el 1922. 
 
 
Dificultats de convertir un diari de 
partit en un d’informació general 
 
No era fàcil l’empresa de convertir diaris de partit en diaris 
d’informació general amb capacitat per a estendre la seva 
influència ideològica més enllà dels militants i d’assegurar, 
així, amb un mímim èxit comercial, la viabilitat econòmica 
d’un òrgan de comunicació entre els propis partidaris. 
Amadeu Hurtado explica l’esforç de convertir La Publicitat 
en un diari destinat al gran públic en lloc d’un butlletí entre 
doctrinal i oficial d’Acció Catalana. Hurtado s’enorgullia 
d’haver aconseguit “ que fos sens dubte el diari que va tenir 
en la premsa catalana del seu temps la més gran influència 
en la renovació de procediments periodístics”. La 
introducció del reportatge d’investigació va ser una de les 
novetats i sobresortia en aquest gènere Josep M. Planas, que 
pagaria amb la vida, l’estiu de 1936, la seva valentia. Però 
també diu Hurtado a les seves memòries que La Publicitat 
“estava lluny de ser un èxit. Els correligionaris, habituats al 
seu butlletí, amb dos articles doctrinals i un tema lleuger a 
primera plana, cada dia i al mateix lloc i gairebé de les 
mateixes dimensions, que firmats o no, sempre sabien de qui 
eren, sense que en altres planes, fora d’algunes de setmanals 
sobre poesia, els interessés res més que el noticiari del 
partit, estaven molests de trobar-se amb un diari per al 
públic que era com una profanació de la pròpia llar. I, en 
canvi, el públic, també acostumat a saber què era un diari de 
partit, en prescindia perquè creia que no era per a ell. Tenia 
molt més crèdit el diari d’Esquerra La Humanitat que havia 
crescut ràpidament com, abans , El Progreso de Lerroux, 
pel mateix motiu que el fet de tenir-lo com a subscriptor o 
comprador equivalia a tenir per deu cèntims el títol de 
company de causa dels qui manaven”. 
 
 
Esquerra Republicana, partit hegemònic 
 
ERC no sols va aconseguir les majories absolutes, amb 
excepció de les legislatives de novembre de 1933, sinó que 
la seva capacitat hegemònica damunt l’espai de centre-
esquerra va comportar la satel·lització de la Unió Socialista 
de Catalunya des del 1931, i d’Acció Catalana, associada al 
govern des del gener de 1934, alhora que ERC era capaç 
d’aconseguir la reabsorció i neutralització dels dissidents del 
grup de L’Opinió, que, expulsats al setembre de 1933, 
passaren a ser inclosos en el govern  quatre mesos després. 

24   GAZETA Vol. 2, 2010 ALBERT BALCELLS



Aquestes aliances comportaven que les veus fins aleshores 
crítiques de La Publicitat i de L’Opinió deixessin de ser-ho 
per a defensar la mateixa línia d’ERC i , a més, L’Opinió no 
sobreviuria als fets del sis d’octubre de 1934.  
 
 
La inestabilitat política de la jove 
democràcia  
 
La República va arribar sense sang, al mig d’una aparent 
unanimitat, i aquesta manera d’instaurar-se no feia pensar 
que aquell clima duraria tan poc. Amb la República 
aconseguida, la premsa republicana patí una certa crisi 
d’identitat. Deixant de banda monàrquics del règim caigut- 
el Diario de Barcelona- i carlistes —El Correo Catalán—, 
tota la premsa que acatava el nou règim podia considerar-se 
republicana amb graus diversos d’identificació. La 
República havia deixat de ser un objectiu en ella mateixa 
per a esdevenir un simple marc institucional amb possibles 
continguts diversos.  
 
Però el consens al voltant del nou règim no es produí. I no 
sols per culpa dels partidaris del règim caigut, sinó també 
perquè aviat el discurs excloent de l’adversari s’anà 
imposant i molts republicans —no tots— consideraven que 
la República era patrimoni dels qui l’havien portada. Fins i 
tot alguns la consideraren un simple instrument rebutjable si 
no responia immediatament a les seves aspiracions i al seu 
programa. La guerra civil no era inevitable, en contra del 
que va dir la historiografia franquista i del que diu la 
neofranquista per a justificar l’aixecament militar del 19 de 
juliol de 1936, que s’havia d’haver evitat a qualsevol preu. 
Ara bé, la violència política i el discurs de la catàstrofe 
salvadora feren cada vegada més difícil evitar la guerra 
fratricida. La fosa creixent entre dretes i esquerres impedí el 
consens republicà.  
 
El sis d’octubre de 1934 es sublebava un govern de la 
Generalitat en nom de la República del 14 d’abril que 
considerava adulterada i en perill de destrucció. Després 
d’aquella revolta que durà només deu hores, la premsa 
republicana tornà a conèixer a Catalunya les suspensions. 
Per a sobreviure va recórrer novament, com en temps 
anteriors, al canvi de capçaleres amb el mateix personal 
però sota la censura prèvia, és a dir una situació que 
recordava aquella que s’havia considerat superada per 
sempre al 1931. 
 
ERC comptava amb una base social amplíssima que anava 
des de l’obrer qualificat al petit empresari,  des del el pagès 
parcer i el dependent de comerç fins al tècnic assalariat i el 

professional liberal. Aquesta base interclassista era la seva 
força però també la feia més vulnerable a les contradiccions 
d’interessos en un temps de crisi econòmica i desocupació, 
que dificultaven les grans expectatives de canvi social que 
s’havien associat a la República amb un ràpid pas a la 
decepció. Les lluites internes per a unificar i disciplinar un 
partit mal soldat com ERC es centraren en el difícil 
maridatge de dues tradicions divergents: la catalanista 
federal, molt atenta a una aliança amb les esquerres 
espanyoles, i la nacionalista radical catalana, fins feia poc 
independentista. Abans i després del desastre del sis 
d’octubre de 1934 fraccions organitzades van disputar-se la 
direcció del partit. Finalment, després del daltabaix del sis 
d’octubre de 1934 el separatisme de tradició insurreccional, 
el d’Estat Català, seria finalment el derrotat i l’obligat, poc 
abans de la guerra civil, a formar un partit propi i separat.  
  
Amb la victòria del Front d’Esquerres de febrer de 1936 
semblava restablerta la República del 14 d’abril i aquells 
que l’havien portada, sortien del presidi per a tornar al palau 
de la Generalitat. Però es preparava una guerra civil, que 
aniria contra la Catalunya autònoma republicana alhora que 
esdevindria també una guerra civil entre catalans. 
 
Ans abans d’aquesta tragèdia els dos grans partits 
catalanistes: ERC i Lliga Catalana, haurien pogut contribuir 
a l’estabilització de la Segona República espanyola. Amb 
menys del 12 per cent de la població d’Espanya, Catalunya 
tenia el 22 % dels automòbils i consumia el 31 % de 
l’energia elèctrica. Tenia un 15 % d’analfabets en front del 
30 % d’Espanya considerada globalment. França en tenia un 
5 %.  Hagueren tres intents insurreccionals anarquistes 
durant els primers tres anys del nou règim, però mancats de 
suport de masses a Catalunya. Pel seu grau de 
desenvolupament econòmic, de densitat i extensió de les 
capes mitjanes i pel nivell d’instrucció, a Catalunya era més 
viable una democràcia de l’estil de la veïna Tercera 
República Francesa. N’estava lluny l’Espanya 
subdesenvolupada  on l’espectativa de la reforma agrària 
conduí ràpidament a una crispació dels antagonismes 
socials, abans reprimits. No podia Catalunya escapar de la 
crisi de la democràcia parlamentària que obrí a Europa el 
triomf del nazisme a Alemanya ni als efectes 
desestabilitzadors d’una gran crisi econòmica, tot i que aquí 
tenia proporcions menys greus que a altres països. La 
seguretat social era només embrionària en aquella època. 
Les circumstàncies eren certament adverses. Els dos partits 
que dominaven l’escena política catalana, encara que no 
l’espanyola, eren un partit reformista però no revolucionari 
—ERC— i un partit conservador però liberal —la Lliga—  i 
aquest duo hauria d’haver estat capaç de no deixar-se 

LA PREMSA COM A MIRALL I PROJECCIÓ D’UNA FORÇA POLÍTICA: ERC, 1931-1939 GAZETA Vol. 2, 2010   25



arrossegar per la bipolarització hispànica en lloc de 
contribuir-hi. Pel que fa a la prova de força del sis d’octubre 
de 1934, esquerra i dreta catalanistes es penediren massa 
tard d’haver-la propiciat i d’haver-se deixat portar a ella. Al 
1936, tot just la política catalana estava començant a 
centrar-se quan es produí l’aixecament militar del 19 de 
juliol contra la República i contra la Catalunya autònoma, 
inseparables l’una de l’altra. 
 
 
El daltabaix de la Guerra Civil i el 
canvi de context de la premsa 
republicana i catalanista 
 
Encara que el règim republicà i la Generalitat van durar fins 
a la desfeta final de 1939, és un error col·locar en la mateixa 
capsa la República en pau – encara que inestable – amb la 
República en guerra. Després del 19 de juliol de 1936 ni el 
Parlament català era el mateix d’abans, ara eclipsat i amb 
tota l’oposició – la Lliga Catalana – fora de la llei, a l’exili o 
a l’altra bàndol, ni la separació entre Estat i Església tenia 
ben poc a veure amb les esglésies cremades i tancades al 
culte durant la guerra, ni les reformes socials del quinquenni 
republicà eren comparables a la col·lectivització de la major 
part de la indústria l’estiu de 1936. Més encara, no tots els 
que combatien els militars sublevats ho feien en nom de la 
República. El terme de front antifeixista és més correcte per 
a denominar aquella coalició heterogènia que no tenia els 
mateixos models ni projectes, de manera que els seus 
components només compartien la voluntat de vèncer als qui 
pretenien imposar una dictadura militar ultradretana. I cada 
vegada es va veure més clara aquesta diversitat interna fins 
arribar a l’enfrontament armat dels fets de maig de 1937 a 
Barcelona.  
 
ERC semblava inseparable de la Generalitat que ella havia 
constituït i era el partit imprescindible a qualsevol instància 
de poder a Catalunya, però la USC ja no era el soci menor 
sinó un  partener que arribaria a discutir-li el predomini 
perquè s’havia convertit en el Partit Socialista Unificat de 
Catalunya, adherit a  la Internacional Comunista i partit 
germà del PCE, en aquells temps en que  es pretenia 
conjugar contradictòriament l’estalinisme amb el 
frontpopulisme. La UGT havia deixat de ser una sindical 
anèmica a Catalunya. Ara, amb el seu ascens des de l’agost 
de 1936, apareixia com l’alternativa moderada a la CNT.  
 
Els comunistes es declararen defensors de la República i de 
la democràcia, encara que “de nou tipus”, una prefiguració 
del que serien les “democràcies populars” de l’Esta 
d’Europa després de la Segona Guerra Mundial. Si els 

comunistes es declaraven republicans, l’especificitat 
republicana semblava deixar de ser exclusiva d’ERC i ACR 
dins d’una Catalunya on les dretes havien estat esborrades 
del mapa i els seus diaris i setmanaris havien estat confiscats 
o transformats per les organitzacions obreristes amb la sola 
excepció del Diari de Barcelona, que passà inicialment a 
mans d’Estat Català, que el catalanitzà, encara que després 
el perdés, passant a mans d’un comitè obrer cenetista.  
 
ERC no es dotà de nous periòdics i en perdé alguns com La 
Rambla, que quedà en mans de les Joventuts Socialistes 
Unificades al 1937. El PSUC treia el diari Treball, producte 
de la confiscació del diari catòlic El Matí, alhora que la 
UGT s’apoderava de Las Noticias. Al mateix temps 
Mirador era requisat pel PSUC, sota la direcció d’Artur 
Perucho, abans de ser substituït el 1938 per Meridià. També 
el popular setmanari L’Esquella de la Torratxa, ara dirigit 
per Pere Calders, passava a estar sota la influència del 
PSUC per mitjà del Sindicat de Dibuixants Professionals. El 
POUM es feu amb la maquinària d’ El Correo Catalán per a 
convertir en diari La Batalla, que ja treia 10.000 exemplars 
abans de la guerra i ara pogué duplicar aquesta tirada abans 
de ser suprimida arran de les lluites al carrer de principi de 
maig de 1937.  
  
El cas de La Vanguardia fou especial per la seva tirada 
excepcional. D’una inicial incautació per la Generalitat, es 
passà després a un comitè obrer de control i més tard 
esdevingué el suport de la política del Govern de la 
República quan el presidí Juan Negrín i es traslladà de 
València a Barcelona.   
 
La CNT, després d’anul·lar la confiscació per la Generalitat 
de La Veu de Catalunya i del seu vespertí L’Instant, feia 
desaparèixer els dos diaris de la Lliga Catalana per a 
traspassar la seva maquinaria a Solidaridad Obrera abans 
d’aprofitar el seu personal per a treure Catalunya com a  
portaveu vespertí en català de la regional de la CNT, però 
només entre febrer de 1937 i maig de 1938, moment en que 
es convertí en CNT en castellà com a portaveu de la direcció 
espanyola, també traslladada a Barcelona.  
 
Durant la segona meitat de 1936 la novetat en termes de 
comunicació de masses fou el creixement de la premsa 
socialista, comunista i  anarcosindicalista a tot Catalunya, 
reflectint la nova correlació de forces. Periodistes d’ERC 
com Josep M. Massip i Joaquim Ventalló patiren amenaces i 
s’hagueren d’expatriar. Com a mínim ERC va aconseguir 
tenir el control del nou Comissariat de Propaganda de la 
Generalitat, per mitjà del dinàmic Jaume Miravitlles. Va ser 
una entitat dotada d’un marge de llibertat considerable per a 

26    GAZETA Vol. 2, 2010 ALBERT BALCELLS



intentar guanyar-se la simpatia de l’opinió de les potències 
liberals —França. Gran Bretanya i Estats Units—, les 
reticències de les quals expliquen el pacte de no intervenció. 
Al mateix temps la guerra civil comportà el progrés de la 
llengua catalana al conjunt de la premsa diària. Al 1938 a 
Barcelona es publicaven 7 diaris en català i 14 en castellà. A 
la resta de Catalunya s’accentuà el predomini de la premsa 
en català sobre la que s’editava en castellà. Però la guerra 
comportà una reducció de les capçaleres, del nombre de 
planes i de les tirades de la premsa. Els 28 diaris barcelonins 
d’abans de la guerra s’havien reduït a 21 i la premsa no 
diària encara havia experimentat un retrocés superior. 
Desaparegueren un centenar de publicacions no diàries a 
Catalunya. 
 
 
Un partit imprescindible però ja no 
hegemònic 
 
La presència d’ERC continuava sent ineludible a qualsevol 
dels òrgans de poder, antics i nous, però el marc 
revolucionari havia arribat molt més lluny del que el partit 
de Lluís Companys havia imaginat en el moment de la seva 
fundació. ERC havia nascut fent seus els imperatius de la 
justícia social i havia tingut militants i votants obrers. 
Després del 19 de juliol de 1936 acceptà bona part dels 
canvis que imposava el procés revolucionari, uns canvis que 
ultrapassaven el seu projecte. Però, al mateix temps, 
assumia el paper de representant de la petita burgesia, que 
comunistes i anarcosindicalistes li atribuïen amb 
condescendència. Era evident que els dirigents d’ERC 
havien quedat desbordats i impotents a partir del 
desencadenament de la guerra civil i una part d’aquella 
petita burgesia i d’aquella pagesia parcera amb la qual 
s’identificava el partit fins aleshores governant, va cercar la 
protecció del PSUC en front de l’onada col·lectivitzadora 
dels anarquistes i dels comunistes del POUM. Entitats com 
el CADCI i la Unió de Rabassaires, abans puntals del partit 
de Lluís Companys, ara havien passat a ser controlades pel 
PSUC o estaven camí de ser-ho. ERC va haver de crear la 
Unió de Menestrals, escollint un terme alhora arcaic i 
amable, en front del GEPCI (Gremis i Entitats de Petits 
Empresaris del Comerç i de la Indústria), que el PSUC 
organitzà, amb notable preocupació i disgust de la CNT-
FAI, que considerava que no podien existir més que 
sindicats d’assalariats. 
 
No coneixem les tirades dels diaris de l’època de la guerra 
civil, però Solidaridad Obrera i Treball es degueren 
beneficiar d’una expansió que degué afectar tant La 
Humanitat com La Publicitat i possiblement més al diari 

d’ERC que al d’Acció Catalana. Segons Susanna Tavera, la 
Soli tirava 150.000 exemplars l’agost de 1936 i una mitjana 
de 100.000 l’any 1938. Tres anys abans de la guerra, al 
1933, n’editava 26.000 i la primera meitat de 1936 arribava 
als  31.000, després d’una gran reducció l’any 1935. 
 
Es pot dir que la premsa adherida a les esquerres 
republicanes catalanes anterior al 19 de juliol de 1936 no va 
incrementar el seu nombre de capçaleres i fins i tot va 
perdre algunes com ara La Rambla i Mirador. Com que no 
participà en les apropiacions i col·lectivitzacions d’altres 
periòdics, va continuar en una posició minoritària però ara 
rodejada d’una premsa que estava sota el control comunista 
o anarcosindicalista en una majoria aclaparadora. Les 
consignes comminatòries tendiren a substituir la persuasió. 
Als subscriptors de premsa confiscada no se’ls permeté 
donar-se de baixa. Però tot i això i de la censura de guerra, 
no desaparegué un pluralisme restringit. 
 
Després de la prova de força dels fets de maig de 1937, un 
cop liquidat el POUM i reduïda la força de la CNT-FAI, el 
PSUC apareixia com el soci a parts iguals d’ERC en el 
govern de Catalunya i fins i tot com un aspirant a invertir els 
papers amb ajuda de la poderosa influència del PCE i dels 
socialistes negrinistes. 
 
Els successius governs de Juan Negrín van anar laminant 
l’autonomia ampliada de guerra després d’haver confiscat, 
al maig de 1937, el servei d’ordre públic i la censura, una 
competència aquesta darrera que afectava directament la 
premsa de Catalunya.  
 
Les relacions dels dos socis del govern de la Generalitat van 
ser cada vegada pitjors a mesura que s’apropava la desfeta, 
de tal manera que s’arribà a l’extrem de no poder-se formar 
cap govern de la Generalitat a l’exili després del pas de la 
frontera.   
 
La guerra anà devorant la llibertat i diluint la igualtat 
després d’haver liquidat la fraternitat. La premsa patia cada 
vegada més problemes de paper  i de personal a causa de la 
mobilització. No obstant, havia de mantenir la moral de la 
reraguarda, atuïda pels bombardeigs  i la gana, mentre 
s’acostava la fi. Avui, a les hemeroteques, les seves planes 
ens mostren l’esforç de la millor premsa per a mantenir la 
serenitat i un mínim de normalitat tot i que els periòdics 
també estaven en guerra.  
 
En citaré un exemple i amb aquest acabo. Carles Rahola 
publicava, el 8 de febrer de 1938, a L’Autonomista, un 
article, un dels que li costaren la vida un any més tard, on  

LA PREMSA COM A MIRALL I PROJECCIÓ D’UNA FORÇA POLÍTICA: ERC, 1931-1939 GAZETA Vol. 2, 2010   27



comentava que  un petit jardí per als infants, inaugurat feia 
pocs anys a Girona, acabava de desaparèixer per les obres 
d’un refugi: “Avui, per imperatius indeclinables de la guerra 
ha estat destruït el petit jardí. En aquell indret on jugaven 
plàcidament els infants, part de la població civil podrà 
refugiar-se, com si fóssim en el temps de les cavernes, 
contra el perill de bombardeig dels qui, en llur follia de sang 
i destrucció, atempten contra les nostres llibertats i contra la 
independència de la pàtria que no pot morir. S’acabarà 
algun dia, tard o d’hora, la guerra interminable; s’acabarà 
amb la victòria de l’Espanya republicana i democràtica, 
germana de França i de tots aquells altres pobles que senten, 
per damunt de tot, la dignitat d’ésser lliures. I aleshores, en 
lloc dels refugis que rememoren  —en plena civilització!—
èpoques de terror i de salvatgisme refinat, hom tornarà a 
construir en aquesta “terra de gestes i de beutat” que és 
Girona Immortal nous jardins de la infància, sense plànyer-
hi res per als infants…i per aquells altres infants que són els 
vellets. Tornaran a jugar llavors els petits al sol, sobre la 
sorra neta, enmig de flors i arbusts”.  
 
  
Nota bibliogràfica 
 
Aquesta nota historiogràfica segueix l’ordre temporal 
d’edició de les publicacions: Santiago Albertí, El 
republicanisme català i la restauració monàrquica (1875-
1923), Albertí, Barcelona 1973./ Joan B. Culla, El 
catalanisme d’esquerres. Del grup de L’Opinió al Partit 
Nacionalista Republicà d’Esquerra (1928-1936), Curial, 
Barcelona 1977./ Maria Campillo, La premsa a Barcelona, 
1936-1939, Centre d’Estudis d’Història Contemporània, 
Barcelona 1979./ Maria Dolors Ivern, Esquerra  
 
 

Republicana de Catalunya (1931-1936), Publicacions de 
l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1988-1989./ Francesc 
Espinet: Premsa , comunicació i cultura a Catalunya durant 
el primer terç del segle XX, UAB, Bellaterra 1989. / Enric 
Marín, La premsa diària de Barcelona durant la Segona 
República, 1931-1913, aproximació històrica i anàlisi 
formal, tesi doctoral, UAB 1989./ Joan B. Culla i Àngel 
Duarte: La premsa republicana, Diputació de Barcelona- 
Col·legi de Periodistes de Catalunya, Barcelona 1990./ 
Josep M. Casasús, “ La renovació periodística a Catalunya 
dels anys de la Generalitat republicana”, Anàlisi núm. 13, 
1990. / Josep Lluís Gómez Mompart: La gènesi de la 
premsa de masses a Catalunya (1902-1923), Pòrtic, 
Barcelona 1992./ Jaume Guillamet, Història de la premsa , 
la ràdio i la televisió a Catalunya, 1641-1994, Edicions La 
Campana, Barcelona 1994./ Josep M. Figueres, Breu 
història de la premsa a Catalunya, Barcanova, Barcelona 
1994./ Josep M. Figueres, “Apropiacions de la premsa a 
Catalunya durant la Guerra Civil”, Anàlisi núm. 20, UAB, 
Bellaterra 1997./ Enric Marín, Ramon Alquézar i Mercè 
Morales (coords.), Esquerra Republicana de Catalunya, 70 
anys d’història (1931-2001), Columna, Barcelona 2001./ 
Àlgel Duarte, Història del republicanisme a Catalunya, 
Eumo-Pagès, Vic-Lleida 2004./ Santiago Izquierdo: 
República i autonomia. El difícil arrelament del 
catalanisme d’esquerres (1901-1931), Afers, Catarroja 
2006./ Josep Santesmases (dir.): Republicans i 
republicanisme a les terres de parla catalana, actes del VIé 
congrés de la CCEPC (Barcelona 2-4 de novembre de 
2006).  Cossetània, Valls 2008./ Enric Pujol (dir.): El somni 
republicà. El republicanisme a les comarques gironines 
(1900-1936), Viena Edicions-Casa de Cultura de la 
Diputació de Girona, 2008. 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

28   GAZETA Vol. 2, 2010 ALBERT BALCELLS



Annex 
 

Vendes de diaris a Barcelona  1935  Tirades 
 

 (La Humanitat,  
16 juliol de 1935) 

(Schwartz-rot 
Buch, 1935) 

La Vanguardia 149.516 250.000 
La Humanitat 52.146 30.000 
El Diluvio 48.277 150.000 
El Mundo Deportivo  32.546 - 
Las Noticias 12.620 40.000 
El Dia Gráfico  11.436 30.000 
La Publicitat  11.402 30.000 
Renovación 2.202 20.000 
La Veu de Catalunya 2.170 40.000 
El Correo Catalán  1.398 5.000 
El Matí 517 5.000 
L’Instant  -  30.000 
Diario de Barcelona  -  30.000 
La Noche -  30.000 
El Noticiero Universal - 20.000 
Solidaridad Obrera -  5.000 

 
 
 

 
Comentari. Les dues estadístiques són contradictòries 
encara que fan referència a dos àmbits diferents: la venda a 
Barcelona en el primer cas i la tirada en el segon. Pel que fa 
a La Humanitat la contradicció és evident. Segons 
l’estadística alemanya no superava ni La Veu ni La 
Publicitat, com al mateix diari d’ERC es deia. En el cas 
d’un competidor tan important com El Diluvio, el seu 
caràcter era massa barceloní per a considerar que es venien 
molts més exemplars fora de Barcelona que en aquesta 
ciutat. En aquest cas tendim a donar més crèdit a 
l’estadística alemanya que a la catalana. 
            

LA PREMSA COM A MIRALL I PROJECCIÓ D’UNA FORÇA POLÍTICA: ERC, 1931-1939 GAZETA Vol. 2, 2010   29




