La política viària i ferroviària de la Xunta de Galícia (2005-2022): molta mobilitat per no res Autors/ores Mateo Varela Cornado Université de Toulouse Jean Jaurès https://orcid.org/0000-0003-4533-7224 Miguel Pazos Otón Universidade de Santiago de Compostela https://orcid.org/0000-0003-3253-6654 DOI: https://doi.org/10.2436/20.3002.01.230 Paraules clau: polítiques, ordenació del territori, mobilitat, transports, Xunta de Galícia., políticas, ordenación do territorio, mobilidade, transportes, Xunta de Galiza. Resum A partir de l’any 2005, es detecta a Galícia un progressiu interès per la mobilitat per part de l’administració autonòmica gallega, competent en matèria de transports. De fet, el 2009 es crea una Direcció General de Mobilitat a l’organigrama del govern gallec. Pretenem determinar si aquest canvis han implicat una mudança de paradigma en el sentit teòric esperable, que es revisa a l’apartat teòric corresponent. La principal conclusió de l’anàlisi realitzada mitjançant tècniques de recerca qualitatives és que existeix una continuïtat amb les polítiques de grans infraestructures prèvies al 2005. La Xunta de Galícia ha insistit entre 2005 i 2022 en la planificació i implantació d’infraestructures viàries d’alta capacitat. Tanmateix, s’ha desvinculat del desenvolupament del tren d’alta velocitat per part del govern espanyol, malgrat la rellevància que presenta a l’articulació del territori gallec, i ha renunciat a la implantació de serveis ferroviaris de rodalia. Biografies de l'autor/a Mateo Varela Cornado, Université de Toulouse Jean Jaurès mateo.varela-cornado@univ-tlse2.fr Miguel Pazos Otón, Universidade de Santiago de Compostela miguel.pazos.oton@usc.es Referències Adey, Peter (2017). Mobility. Abingdon: Routledge. Alpkokin, Pelin (2012). “Historical and Critical Review of Spatial and Transport Planning in the Netherlands”. Land Use Policy, vol. 29, núm. 3, pp. 536-547. DOI: https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2011.09.007 Banister, David (2011). “Cities, Mobility and Climate Change”. Journal of Transport Geography, vol. 19, núm. 6, pp. 1538-1546. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2011.03.009 Beiras, Xosé Manuel (1973). O atraso económico de Galicia. Vigo: Galaxia. Blánquez-Fraile, Agustín (1961). Diccionario latino-español. Barcelona: Ramón Sopena. Chorley, Richard John; Peter Haggett (1967). Models in Geography. Londres: Methuen. Crang, Mike (2005). “Analysing Qualitative Materials”, en: Robin Flowerdew; David Martin [eds.]: Methods in Human Geography. A Guide for Students Doing a Research Project. Harlow: Prentice Hall, pp. 218-232. Elinbaum, Pablo; Daniel Galland (2016). “Analysing Contemporary Metropolitan Spatial Plans in Europe Through Their Institutional Context, Instrumental Content and Planning Process”. European Planning Studies, vol. 24, núm. 1, pp. 181-206. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/09654313.2015.1036843 Elliott, Anthony; John Urry (2010). Mobile Lives. Abingdon: Routledge. Esteban, Juli (2003). “Perspectivas para la ordenación territorial”, en: Antonio Font [ed.]. Planeamiento urbanístico. De la controversia a la renovación. Barcelona: Diputació de Barcelona, pp. 67-88. Fernández Prieto, Lourenzo (2016). “O atraso: o éxito dun falso mito. Imaxes contra os tópicos do mundo rural e os labregos”, en: Isidro Dubert [ed.]. Historia das historias de Galicia. Vigo: Xerais, pp. 357-391. King, John (2013). David Ricardo. Londres: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137315953 Lois González, Rubén Camilo (2004). “Estructura territorial de Galicia”, en: Román Rodríguez González [dir.]. Os concellos galegos para o século xxi. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, vol. 1, pp. 101-160. Mason, Jacob (2019). “America, The Netherlands, and the Oil Crisis: 50 Years Later”. Sustainable Transport Magazine, vol. 30, pp. 16-18. Merlin, Pierre (1992). Les transports urbains. París: Presses Universitaires de France. Miralles-Guasch, Carme (2013). “Presentación: Dossier metodologías y nuevos retos en el análisis de la movilidad y el transporte”. Revista Transporte y Territorio, núm. 6. pp. 1-6. DOI: https://doi.org/10.34096/rtt.i8.290 Miralles-Guasch, Carme; Àngel Cebollada-Frontera (2003). Movilidad y transporte: opciones políticas para la ciudad. Madrid: Fundación Alternativas. Monge, Manuel (1999). Autovías galegas. Crónica dunha farsa. Vigo: Xerais. Offner, Jean Marc (1993). “Les «effets structurants» du transport: mythe politique, mystification scientifique”. L’espace géographique, vol. 22, núm. 3, pp. 233-242. DOI: https://doi. org/10.3406/spgeo.1993.3209 Otero-Varela, Alejandro; Valerià Paül (2022). “The Never-Ending Story of the Metropolitan Area of Vigo (Galicia, Spain)”, en: Francesco Calabrò; Lucia Della Spina; María José Piñeira Mantiñán [eds.]: New Metropolitan Perspectives. Post COVID Dynamics: Green and Digital Transition, Between Metropolitan and Return to Villages Perspectives. Cham: Springer, pp. 946-956. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-06825-6_90 Palma, André de; Robin Lindsey; Emile Quinet; Roger Vickerman (2011). A Handbook of Transport Economics. Cheltenham: Edward Elgar. Partido dos Socialistas de Galicia-Partido Socialista Obrero Español [PSdeG-PSOE]; Bloque Nacionalista Galego [BNG] (2005). Acordo sobre bases programáticas para a acción da Xunta de Galicia que asinan os grupos políticos PSdeG-PSOE e BNG. http://www.ub.edu/OGC/Galicia_PSOE_BNG_VII.pdf (consultado 18/12/2022). Paül, Valerià; Cèlia Alonso; Olga Alonso; Anxo Barrio (2007). “Ordenacións territoriais no espello. Apuntamentos provisorios para unha síntese comparativa entre Catalunya e Galiza”, en: Helena González Fernández; María Xesús Lama [eds.]. Actas do vii Congreso Internacional de Estudos Galegos. Sada: Ediciós do Castro/Asociación Internacional de Estudos Galegos/Filoloxía Galega (Universitat de Barcelona), pp. 1091-1121. Paül, Valerià; Juan Manuel Trillo-Santamaría; José Ignacio Vila-Vázquez (2020). “An Omitted Cross-Border Urban Corridor on the North-Western Iberian Peninsula?”, en: Henrique Santos; Gabriela Viale Pereira; Matthias Budde; Sérgio F. Lopes; Predrag Nikolic [eds.]. Science and Technologies for Smart Cities. Cham: Springer, pp. 27-35. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-51005-3_4 Paül, Valerià; Miguel Pazos-Otón (2009). “Els darrers capítols del debat al voltant del mapa immutable de Galícia. Qüestions actuals d’organització territorial gallega”. Treballs de la Societat Catalana de Geografia, vol. 67, pp. 199-229. Pazos-Otón, Miguel (2003). Movilidad de la población en la Galicia occidental. El eje urbano atlántico gallego. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela. [Tese doutoral] – (2009). “Galícia: la governança de les infraestructures de transport. Entre el model desarrollista i la mobilitat sostenible”. Idees. Revista de temes contemporanis, núm. 32, pp. 218-240. – (2022). Perpetuum Mobile. Movilidad en tiempos pandémicos. València: Tirant lo Blanch. Sheller, Mimi; John Urry (2006). “The New Mobilities Paradigm”. Environment and Planning A, vol. 38, núm. 2, pp. 207-226. DOI: https://doi.org/10.1068/a37268 Subra, Philippe (2007). Géopolitique de l’aménagement du territoire. París: Armand Colin. Turiel, Alberto (2020). Petrocalipsis: Crisis energética global y cómo (no) la vamos a solucionar. Madrid: Alfabeto. Urry, John (2016). Mobilities: New Perspectives on Transport and Society. Abingdon: Routledge. Valentine, Gill (2005). “Tell Me About…: Using Interviews as a Research Methodology”, en: Robin Flowerdew; David Martin [eds.]: Methods in Human Geography. A Guide for Students Doing a Research Project. Harlow: Prentice Hall, pp. 110-127. Xunta de Galicia (2003). Plan de dinamización económica. Unha ferramenta para un novo século. Santiago de Compostela: Grupo Correo Gallego. – (2008a). Plan director de estradas de Galicia. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia. – (2008b). Directrices de ordenación do territorio de Galicia. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia. – (2010). Plan de mobilidade e ordenación viaria estratéxica (2009-2015). Santiago de Compostela: Xunta de Galicia. – (2011). Directrices de ordenación do territorio de Galicia. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia. – (2013). Plan director de mobilidade alternativa de Galicia. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia. – (2018). Plan de transporte público de Galicia. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia. Descàrregues PDF (Português) Publicat 2022-12-23 Com citar Varela Cornado, M., & Pazos Otón, M. (2022). La política viària i ferroviària de la Xunta de Galícia (2005-2022): molta mobilitat per no res. Treballs De La Societat Catalana De Geografia, (94), 131–156. https://doi.org/10.2436/20.3002.01.230 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Núm. 94: desembre 2022 Secció Articles Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Treballs de la Societat Catalana de Geografia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Geografia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Treballs de la Societat Catalana de Geografia. Els autors responen davant la Societat Catalana de Geografia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Geografia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Treballs de la Societat Catalana de Geografia no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.