Detecció, correcció i justificació d’errors de normativa en l’alumnat universitari

Autors/ores

  • Mariona Casas-Deseures Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya
  • Llorenç Comajoan i Colomé Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya

Paraules clau:

implantació de la normativa lingüística, didàctica de la llengua, universitat, competència metalingüística, formació lingüística dels mestres.

Resum

Aquest article presenta un estudi sobre la detecció, la correcció i la justificació d’errors de normativa per part d’un grup d’alumnes de primer dels graus de mestre. A la introducció, s’exposen les tendències actuals en recerca en implantació de la normativa. Al segon apartat, es presenta un estudi que pretén donar resposta a les següents preguntes de recerca: 1) els alumnes universitaris són capaços de detectar errors de normativa?; 2) quines variables sociolingüístiques es relacionen amb la seva capacitat de detectar errors?; 3) els alumnes que detecten els errors de normativa són capaços de corregir-los i justificar-los?, i 4) quines implicacions didàctiques tenen els resultats sobre la detecció, la correcció i la justificació dels errors? En l’estudi es van proporcionar a cent seixanta-dos alumnes de primer any universitari una sèrie de frases que contenien almenys un error de normativa i se’ls va demanar que detectessin, corregissin i justifiquessin els errors que hi trobaven. Els resultats mostren que només la meitat dels errors van ser detectats i que els alumnes que procedien del batxillerat eren capaços de detectar més errors que els que provenien d’altres vies d’accés a la universitat, independentment de la llengua primera. A més, es posa en relleu que la detecció d’un error no n’assegura la correcció satisfactòria ni la justificació. Al final de l’article, se suggereixen propostes per a millorar la situació de l’ensenyament-aprenentatge de llengües en l’àmbit universitari.

Paraules clau: implantació de la normativa lingüística, didàctica de la llengua, universitat, competència metalingüística, formació lingüística dels mestres.

Biografia de l'autor/a

Mariona Casas-Deseures, Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya

Llorenç Comajoan Colomé és professor de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya i col.labora amb el Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació de la Universitat de Barcelona.

 

Descàrregues

Publicat

10-02-2016