Dones marroquines i aprenentatge de català. Anàlisi sociològica des d’una perspectiva de gènere Autors/ores Paquita Sanvicén Torné Universitat de Lleida. Departament de Geografia i Sociologia. Paraules clau: dones marroquines, aprenentatge del català, recerca acció, immigracions, Catalunya. Resum Aquest article recull elements que mostren que el gènere és un element que condiciona l’adquisició de competència comunicativa en català i, per tant, la inclusió social i ciutadana de les dones que han arribat a Catalunya procedents de l’anomenada immigració extracomunitària. L’article exposa les primeres conclusions d’una experiència de recerca acció feta a Lleida amb dones marroquines arribades a la ciutat fa més de deu anys. L’enfocament constata que operen en condicions de més desigualtat, ja que afegeixen al fet de ser dona i immigrant l’atribut de ser musulmanes i, amb això, hi sumen els elements característics i la càrrega d’estereotips socials que porten adscrits. Unes desigualtats que actuen com a condicionants per a decidir o no aprendre català i que també marquen les oportunitats de poder utilitzar-lo. A partir dels relats i de l’observació participant en un grup de formació inclòs en la recerca iniciada el 2012 i que encara continua, l’article constata que a l’argumentari dels motius per a aprendre català cal afegir-hi, com una oportunitat, l’objectiu d’apoderament. S’hi plantegen, també, propostes per a millorar l’ensenyament del català. La distribució poblacional de les dones immigrants és territorialment heterogènia i ho és la seua complexitat, per això cal analitzar cada realitat concreta i planificar l’enfocament i el contingut d’acord amb els trets i les necessitats dels grups. La reflexió feta sobre l’experiència evidencia que aquesta adequació és imprescindible per a arribar a la gran quantitat de dones marroquines que encara no tenen autonomia comunicativa en llengua catalana.Paraules clau: dones marroquines, aprenentatge del català, recerca acció, immigracions, Catalunya. Descàrregues PDF Número Núm. 26 (2016): Les llengües en les tecnologies de la informació i la comunicació Secció Secció Miscel·lània Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Treballs de Sociolingüística Catalana per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Sociolingüística (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a Treballs de Sociolingüística Catalana.Els autors responen davant la Societat Catalana de Sociolingüística de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Sociolingüística està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Treballs de Sociolingüística Catalana no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.