Dones marroquines i aprenentatge de català. Anàlisi sociològica des d’una perspectiva de gènere

Autors/ores

  • Paquita Sanvicén Torné Universitat de Lleida. Departament de Geografia i Sociologia.

Paraules clau:

dones marroquines, aprenentatge del català, recerca acció, immigracions, Catalunya.

Resum

Aquest article recull elements que mostren que el gènere és un element que condiciona l’adquisició de competència comunicativa en català i, per tant, la inclusió social i ciutadana de les dones que han arribat a Catalunya procedents de l’anomenada immigració extracomunitària. L’article exposa les primeres conclusions d’una experiència de recerca acció feta a Lleida amb dones marroquines arribades a la ciutat fa més de deu anys. L’enfocament constata que operen en condicions de més desigualtat, ja que afegeixen al fet de ser dona i immigrant l’atribut de ser musulmanes i, amb això, hi sumen els elements característics i la càrrega d’estereotips socials que porten adscrits. Unes desigualtats que actuen com a condicionants per a decidir o no aprendre català i que també marquen les oportunitats de poder utilitzar-lo. A partir dels relats i de l’observació participant en un grup de formació inclòs en la recerca iniciada el 2012 i que encara continua, l’article constata que a l’argumentari dels motius per a aprendre català cal afegir-hi, com una oportunitat, l’objectiu d’apoderament. S’hi plantegen, també, propostes per a millorar l’ensenyament del català. La distribució poblacional de les dones immigrants és territorialment heterogènia i ho és la seua complexitat, per això cal analitzar cada realitat concreta i planificar l’enfocament i el contingut d’acord amb els trets i les necessitats dels grups. La reflexió feta sobre l’experiència evidencia que aquesta adequació és imprescindible per a arribar a la gran quantitat de dones marroquines que encara no tenen autonomia comunicativa en llengua catalana.

Paraules clau: dones marroquines, aprenentatge del català, recerca acció, immigracions, Catalunya.

Descàrregues