La transmissió intergeneracional des de la socialització lingüística: el cas basc

Autors/ores

  • Paula Kasares Universidad Pública de Navarra

Paraules clau:

llengua basca, transmissió, socialització, interrupció, revernacularització.

Resum

Aquest treball pretén contribuir al desenvolupament teoricometodològic de l’estudi de la transmissió intergeneracional de les llengües minoritzades. La proposta es basa en el paradigma de la socialització lingüística. L’autora, a partir d’una revisió crítica de les recerques sobre la continuïtat de la llengua basca, ha aplicat aquest model teòric a l’estudi de la història recent del basc a Navarra i les condicions en què actualment les nenes i els nens navarresos esdevenen bascoparlants. La investigació evidencia que el paradigma de la socialització lingüística és vàlid per a l’estudi de la continuïtat generacional de la llengua. Els conceptes utilitzats tradicionalment per abordar aquesta qüestió, transmissió i reproducció, comprenen tota una visió omanera d’entendre el fenomen i invisibilitzen aspectes fonamentals en el procés en què els nens esdevenen parlants.

Paraules clau: llengua basca, transmissió, socialització, interrupció, revernacularització.

Biografia de l'autor/a

Paula Kasares, Universidad Pública de Navarra

Licenciada en Filología Vasca y Antropología Social y Cultural. Doctora en Sociolingüística.

Profesora del Departamento de Filología y Didáctica de la Lengua de la Universidad Pública de Navarra.

Técnica de normalización lingüística del Ayuntamiento de Baztan. Actualmente Directora del Servicio de Planificación y Promoción del Euskera de Euskarabidea-Instituto Navarro del Euskera, Gobierno de Navarra.

Descàrregues

Publicat

22-07-2016

Número

Secció

Secció monogràfica. La transmissió lingüística intergeneracional