Comunicació. Revista de recerca i d'anàlisi, Vol. 30, Núm. 1

Feminitat i individualisme a Infidels : identitats de gènere i representacions de les relacions sexuals i afectives al paradigma postromàntic

Núria Araüna

Resum


Aquest article reflexiona entorn de la representació dels rols de gènere i els models de relacions sexuals i afectives oferts per la sèrie de Televisió de Catalunya Infidels, una producció catalana que segueix l’èxit de formats de sèries per a dones com Sex and the City o Desperate Housewives. La sèrie catalana construeix un discurs de fractura dels ideals de l’amor romàntic a través, sobretot, de la infidelitat generalitzada, però també del reclam d’independència dels protagonistes femenins, tot i que a la darrera temporada l’ideal romàntic sembla reconstituir-se com a mòbil principal dels personatges, per bé que només amb l’acceptació del seu revers. En qualsevol cas, la sèrie planteja una aposta pedagògica en favor de la individualització de les trajectòries vitals femenines i de la inclusió d’una pluralitat de relacions i estructures familiars alternatives a l’heteronormativitat, tot i que manté límits sancionadors amb pràctiques com el sexe virtual. Així mateix, utilitza estratègies justificadores diferenciades per a explicar la infidelitat masculina i femenina, blindant d’aquesta manera la divisió entre gèneres i
l’adscripció d’uns o altres comportaments adequats per a homes i dones. Finalment, Infidels també dibuixa exclusions, fonamentalment basades en la classe social.

PARAULES CLAU: sèries de televisió, rols de gènere, representacions de gènere, relacions sexuals i afectives, postfeminisme, individualització.


Text complet: PDF

fecyt

Els resums dels articles d'aquesta revista es poden consultar en la llengua original i anglès. Per fer-ho, canvieu la llengua del portal.

Indexació

Comunicació. Revista de Recerca i d’Anàlisi està inclosa en les bases de dades següents: Journal Citation Report (Clariviate - Web of Science, dins de l'índex JCI), Latindex (acomplerts 33 criteris de 33), MIAR, DICE, RESH, ISOC-CSIC, RACO, Dialnet, CCUC, DOAJ i REDIB. La revista disposa del segell de qualitat de la FECYT. La revista ocupa la posició 321 del rànquing H Index Communication Journals According to Google Scholar Metrics (2008-2012), elaborat pel grup d'investigació Evaluación de la Ciencia y de la Comunicación Científica (EC3 Metrics) de la Universidad de Granada, que inclou les revistes de comunicació d'arreu del món. Aquesta presència se suma a la que ja tenia com a Treballs de Comunicació a Carhus Plus 2010 i IN-RECS

Aquestes noves incorporacions milloren la qualitat i visibilitat de la revista entre la comunitat científica en l'àmbit de la comunicació d'aquesta revista editada per la Societat Catalana de Comunicació. 

Les revistes de l'IEC allotjades a l'Hemeroteca Científica Catalana utilitzen com a descriptors les 15 propietats recomanades al Dublin Core Metadata Element Set, versió reduïda de la norma ISO 15836 (2009).


Creative Commons License
Els continguts de la revista estan subjectes a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons, si no s'hi indica el contrari [+ informació].

ISSN: 2014-0444 (edició eelctrònica); 2014-0304 (edició impresa)

Comunicació. revista de recerca i d’anàlisi
Societat Catalana de Comunicació
Carrer del Carme, 47. 08001 Barcelona
Tel.: 933 248 580
Fax: 932 701 180
Adreça d’Internet: http://scc.iec.cat
Adreça electrònica: revistacomunicacio@iec.cat