Contraplà amb la mort : imatge i història en el cinema portuguès contemporani

Autors/ores

  • Glòria Salvadó i Corretger

Resum

La tesi exposa que les imatges del cinema portuguès contemporani mostren una fissura. D'una banda, revelen les empremtes d'un passat desaparegut que es reactiva (la història) i, de l'altra, convoquen allò indeterminat, un misteri que habita més enllà del pla i que es xifra en el contraplà: el contraplà amb la mort. La investigació parteix de tres imatges que constaten la presència d'un imaginari comú, soterrat i vinculat a la idea de mort en l'obra de tres cineastes portuguesos de generacions diferents: Manoel de Oliveira, João César Monteiro i Pedro Costa. El treball posa de manifest que aquesta idea de mort està relacionada amb dos elements clau per a la història, la política, l'art i el pensament de Portugal: el mar i el navegant. A partir del diàleg que s'estableix entre els plans que filmen aquests cineastes, les imatges que pertanyen al passat històric, artístic i polític de Portugal, i les composicions visuals d'altres universos cinematogràfics anteriors, es dibuixa un mapa estètic del cinema portuguès contemporani.

Descàrregues

Publicat

2010-06-28

Com citar

Salvadó i Corretger, G. (2010). Contraplà amb la mort : imatge i història en el cinema portuguès contemporani. Comunicació. Revista De Recerca I d’anàlisi, 26, 75–90. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/TC/article/view/61496.001

Número

Secció

Presentació de tesis doctorals