Tecnologia vestible: combinant disseny, art i tecnologia

Autors/ores

  • Oriol Boix Universitat Politècnica de Catalunya
  • Íngrid Munné Universitat Politècnica de Catalunya

Paraules clau:

microcontroladors, programació, tecnologia vestible, STEM, STEAM, ensenyament secundari, arts, enginyeria.

Resum

Entenem per tecnologia vestible o teixits intel·ligents (e-textiles) la incorporació de microcontroladors i elements tecnològics a la roba. Les activitats basades en teixits intel·ligents ens permeten acostar la tecnologia a aquelles persones que no se senten atretes per la robòtica o la programació. Es pot començar fent elements vestibles senzills que no requereixen programació i anar evolucionant cap a aplicacions més complicades que incloguin altres elements, com LED que poden canviar de color (coneguts com a LED adreçables), sensors i altres elements. Fins ara el llenguatge de programació dels microcontroladors (típicament el C++ d’Arduino) suposava una dificultat afegida. Des de fa poc temps, la programació en MakeCode (un llenguatge gràfic) o en CircuitPython (un llenguatge textual però més assequible) permeten un aprenentatge més ràpid i eliminen les esperes mentre es compila el programa. La tecnologia vestible pot ser, ras i curt, una bona manera d’engrescar el jovent cap a la tecnologia, l’enginyeria i la informàtica. Bona part de les aplicacions vestibles que es realitzen actualment tenen una orientació visual o artística, però també n’hi ha que van encaminades a solucionar problemes concrets de les persones (detectar caigudes, ajudar a les persones que van d’excursió monitorant el seu recorregut o indicant-los el nord, etc.).

Paraules clau: microcontroladors, programació, tecnologia vestible, STEM, STEAM, ensenyament secundari, arts, enginyeria.

Descàrregues

Com citar

Boix, O., & Munné, Íngrid. (2020). Tecnologia vestible: combinant disseny, art i tecnologia. Revista De Tecnologia, (8), 23–32. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RTEC/article/view/148402

Número

Secció

Articles