Revista Catalana de Pedagogia, Vol. 6 (2007-2008)

Polítiques europees en educació i multilingüisme: el rol dels professors de llengües estrangeres

Miquel Strubell i Trueta

Resum


L'article repassa els orígens de la política comunitària de foment de l'aprenentatge de
llengües estrangeres, contextualitzant el procés en la progressiva creació de l'espai laboral
europeu i les necessitats lingüístiques que han de facilitar la mobilitat dels treballadors.
A continuació hom descriu sintèticament els canvis recents que hi ha hagut en la presència
de les llengües estrangeres en els sistemes educatius i l'evolució dels resultats d'aquest
ensenyament pel que fa als coneixements de la població general. També, arran d'un estudi
encarregat per la Comissió, l'article presenta amb un cert detall el perfil del responsable
darrer d'executar la política: el professor de llengües estrangeres. Com a conclusió principal,
és evident que les competències de la Unió en aquest camp, per decisió dels estats
membres, continuen essent molt limitades i que recomanacions ja molt antigues, com ara
que els plans d'estudi per a la formació dels futurs professors de llengua incloguin una
estada obligatòria d'estudi en un país que parla la llengua que ensenyaran, han tingut, en la
pràctica, una incidència minsa. Tot i així, també és evident el pes creixent de les llengües
(i especialment de l'anglès) en els plans d'estudi, ja des de primària, a quasi tot Europa.

Text complet: Text complet ##common.ccLicense##


Creative Commons License
Aquesta obra és subjecta  llevat que s'indiqui el contrari en el text, en les fotografies o en altres il·lustracions a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així, doncs, s'autoritza al públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l'obra sempre que se'n reconegui l'autoria i l'entitat que la publica i no se'n faci un ús comercial ni cap obra derivada.

ISSN: 2013-9594 (edició electrònica); 1695-5641 (edició impresa).

Indexada a:

http://dialnet.unirioja.es/imagen/dialnet.png

Adreça postal

Societat Catalana de Pedagogia
Carrer del Carme
47, 08001 Barcelona
Telèfon: +34 935 529 102
Fax:  +34 932 701 180