Revista Catalana de Pedagogia, Vol. 17 (2020)

Valors cívics, democràcia i educació

Mercè Olivé, Jordi Carmona

Resum


L’educació per a la democràcia és una necessitat. No hi ha un altre camí per a formar ciutadans lliures i amb criteri. I el camí per a fer-ho és l’autogovern de les escoles amb la participació dels alumnes. En un marc de llibertat i responsabilitat. I la llibertat i la responsabilitat no s’aprenen. Es practiquen. Impregnen tota la vida de l’escola fins a esdevenir una part important de la seva raó de ser. És doncs imprescindible disposar a les escoles d’un espai per a poder practicar des de ben petits el ser ciutadana i ciutadà i també reflexionar sobre el que això significa. Tot potenciant les habilitats socials en contextos d’interacció. Les oportunitats que es donen a l’escola són moltes. Aquests models, gens fàcils d’implementar, són en general poc freqüents, d’una banda, degut a l’estructura i organització del nostre sistema educatiu, i de l’altra, per la resistència a acceptar que els alumnes tenen molt a veure en la presa de decisions que afecten la seva vida i, en concret, la seva escolarització.

Paraules clau: Autogovern, democràcia, ètica, criteri, justícia, llibertat.

Text complet: PDF


Creative Commons License
Els continguts de la revista estan subjectes a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons, si no s'hi indica el contrari. [+ informació].

ISSN: 2013-9594 (edició electrònica); 1695-5641 (edició impresa).

http://dialnet.unirioja.es/imagen/dialnet.png

 

Adreça postal

Societat Catalana de Pedagogia
Carrer del Carme
47, 08001 Barcelona
Telèfon: +34 935 529 102
Fax:  +34 932 701 180
revista.pedagogia@correu.iec.cat