Les paradoxes de l’atenció a la diversitat: una aproximació des de la justícia escolar
Resum
L’objectiu d’aquest article és analitzar les estratègies d’atenció a la diversitat que s’apliquen als centres d’educació secundària obligatòria de Catalunya des de la perspectiva de la justícia educativa. A partir dels resultats d’una recerca qualitativa basada en estudis de cas etnogràfics a cinc instituts públics de la ciutat de Barcelona, l’estudi mostra les paradoxes i les contradiccions de les concepcions i les accions dominants per fer front a la diversitat als centres educatius catalans. En concret, s’identifiquen les dinàmiques d’exclusió i reproducció de desigualtats que es desprenen de dues accepcions majoritàries del concepte de diversitat, la diversitat com a problema i la diversitat com a mite, i de dues estratègies dominants per gestionar l’atenció a la diversitat, els agrupaments per nivell i la diversificació curricular. En conjunt, l’article posa de manifest la necessitat d’avançar cap a un sistema veritablement comprensiu i inclusiu que generi les mateixes condicions per a tot l’alumnat no només per accedir a l’escola sinó també i sobretot per desenvolupar una experiència escolar reeixida i adquirir un aprenentatge significatiu i rellevant.
Paraules clau: Atenció a la diversitat, inclusió educativa, justícia educativa, desigualtats educatives, justícia curricular, experiència escolar.
Text complet: PDF
Els continguts de la revista estan subjectes a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons, si no s'hi indica el contrari. [+ informació].
ISSN: 2013-9594 (edició electrònica); 1695-5641 (edició impresa).
Adreça postal
Twitter: @RPedagogia
Facebook: (1) Revista Catalana de Pedagogia - RCP | Facebook