Adaptacions curriculars i impactes de la COVID-19 al pràcticum de pedagogia de la Universitat de Barcelona: satisfacció i aprenentatges durant la pandèmia

Autors/ores

  • Assumpta Aneas Álvarez Universitat de Barcelona
  • Jorge Luís Méndez Ulrich Universitat de Barcelona
  • Mònica Ferré Tobaruela Universitat de Barcelona

Paraules clau:

COVID-19, pràcticum, pedagogia, resultats d’aprenentatge, docència virtual.

Resum

Aquest estudi explora els efectes del confinament provocat per la COVID-19 sobre el desenvolupament de les pràctiques externes del grau de pedagogia de la Universitat de Barcelona. Mitjançant tres qüestionaris, com a tècniques quantitatives de recollida i d’anàlisi de la informació, es va obtenir una mostra de cent noranta-dos alumnes, cent seixanta-set tutors i tutores dels centres de pràctiques i vint-i-set docents de la Universitat de Barcelona. L’objectiu de l’estudi va ser donar resposta a dues preguntes cabdals: a) les mesures aplicades arran del confinament per la COVID-19 van afectar la percepció dels estudiants i les estudiants de la qualitat de les pràctiques externes?, i b) la situació de crisi sanitària va causar efectes en els aprenentatges? Els resultats de l’estudi mostren que les avaluacions sobre les pràctiques externes d’aquells alumnes i d’aquelles alumnes que van veure afectades les seves pràctiques pel confinament no difereixen gaire de les avaluacions dels alumnes i de les alumnes que van completar les pràctiques externes sense cap afectació per la pandèmia, amb tendència a ser millors en el cas dels estudiants i les estudiants afectades. Ambdós grups d’alumnes (afectats i no afectats) van valorar amb puntuacions molt elevades cadascun dels ítems dels qüestionaris, i també van rebre valoracions molt positives per part dels docents. Aquests resultats reflecteixen l’esforç dels estudiants i les estudiants, però també de la coordinació de pràctiques i de l’equip docent per acompanyar l’alumnat al llarg dels mesos d’incertesa, i l’eficiència del model de pràctiques emprat al grau de pedagogia de la Universitat de Barcelona.

Paraules clau: COVID-19, pràcticum, pedagogia, resultats d’aprenentatge, docència virtual.

Biografia de l'autor/a

Assumpta Aneas Álvarez, Universitat de Barcelona



Descàrregues

Publicat

2020-10-14

Com citar

Aneas Álvarez, A., Méndez Ulrich, J. L., & Ferré Tobaruela, M. (2020). Adaptacions curriculars i impactes de la COVID-19 al pràcticum de pedagogia de la Universitat de Barcelona: satisfacció i aprenentatges durant la pandèmia. Revista Catalana De Pedagogia, 18, 29–49. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/148274

Número

Secció

Articles de recerca

Articles més llegits del mateix autor/a