Afavorir innovacions que canviïn la gramàtica de l’escola i les relacions pedagògiques, i que qüestionin la creació d’un subjecte neoliberal

Autors/ores

  • Fernando Hernández-Hernández Universitat de Barcelona. Unitat de Pedagogies Culturals. Facultat de Belles Arts

Paraules clau:

Transformació, canvi educatiu, neoliberalisme, cultura de centre, valors socials

Resum

Davant de l’actual interès per afavorir innovacions educatives amb la finalitat de promoure la creació de xarxes d’escoles innovadores o avançades, aquest article tracta de contribuir a l’actual efervescència educativa que es viu a Catalunya, explorant els temes següents: a) apuntar una genealogia que ajudi a situar les relacions entre innovació i escola; b) revisar algunes aportacions de les recerquesrelacionades amb el canvi i la transformació en l’educació que poden aportar llum sobre les condicions que poden fer possible que un procés de canvi arreli en la vida del centre, i no acabi sent una innovació vinculada a una moda; c) reflexionar sobre les estretes relacions entre algunes innovacions educatives i la formació d’un subjecte neoliberal, i d) aprofitar l’actual desig innovador per reflexionar i fer visibles les cultures pedagògiques dels centres i planificar els processos de canvi amb estratègies no de d’alt a baix, sinó tenint presents les necessitats, els sabers i els valors de cada comunitat educativa.

Paraules clau: Transformació, canvi educatiu, neoliberalisme, cultura de centre, valors socials.

Biografia de l'autor/a

Fernando Hernández-Hernández, Universitat de Barcelona. Unitat de Pedagogies Culturals. Facultat de Belles Arts

Descàrregues

Com citar

Hernández-Hernández, F. (2017). Afavorir innovacions que canviïn la gramàtica de l’escola i les relacions pedagògiques, i que qüestionin la creació d’un subjecte neoliberal. Revista Catalana De Pedagogia, 12, 17–37. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/143996

Número

Secció

Tema monogràfic. Pràctica, teoria i avaluació de la innovació