Pervivència de retòrica a la música litúrgica de la segona meitat del segle xviii. Un exemple: El credo d’una missa (1778) de Francesc Queralt

Autors/ores

  • Xavier Daufí Xavier Daufí Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

Paraules clau:

retòrica, Francesc Valls, Francesc Queralt, credo, missa, música litúrgica, Mapa armónico práctico, afectes, segle XVIII.

Resum

Cal considerar el present article com el primer pas d’un futur estudi que pretendrà analitzar la pervivència de la retòrica musical a les composicions de la segona meitat del segle xviii. És ben conegut que aquest recurs va tenir la seva època d’esplendor durant el Barroc, però és igualment cert que molts compositors de la segona meitat del segle xviii, la música dels quals presenta una estètica clarament classicista i ben diferenciada de la barroca, utilitzen a les seves obres, tot i que potser d’una manera particular, el llenguatge de la retòrica musical. Per aprofundir en aquesta qüestió, l’estudi que segueix a continuació se centrarà en una missa de Francesc Queralt procedent de la catedral de Barcelona i composta el 1778. Pel seu contingut, les parts que ofereixen més possibilitats de desplegament de figures retòriques són el glòria i el credo. El present estudi es basarà en aquesta darrera part.

Paraules clau: retòrica, Francesc Valls, Francesc Queralt, credo, missa, música litúrgica, Mapa armónico práctico, afectes, segle XVIII.

Descàrregues

Número

Secció

Articles