Perspectives de futur del sector agrari

Autors/ores

  • Jordi Peix i Massip

Resum

El sector agrari i agroalimentari de Catalunya ha escollit un model intensiu de mercat. L'agricultura i la transformació alimentària s'han adaptat a la demanda interior, han potenciat les vendes a la resta de la Península i han generat un fort creixement en les exportacions. La població de Catalunya (ja som set milions!), el turisme en creixement i la pressió constant de la demanda de la resta de l'Estat i d'Europa permeten una millor especialització. I tot això, tenint en compte que l'agricultura de Catalunya rep molt poques subvencions de la UE, i la seva balança fiscal amb Europa és notablement deficitària. El model productiu de l'agricultura catalana s'assenta en dos pilars: el mercat i el factor humà, que permeten la introducció d'innovacions, basats en la recerca, la divulgació i la millora de les estructures tant de producció com de comercialització. Els tècnics agraris actuen especialment en la superació de la mancança de serveis i de les barreres en la distribució, en la difusió de noves tecnologies i en l'apropament a les fonts del coneixement, que són el carburant del canvi, recordant l'objectiu de la Cimera de la Unió Europea de l'any 2000 a Lisboa: «Cal fer que Europa sigui l'economia més competitiva i dinàmica del món, basada en el coneixement». Potser un dels factors que han crescut menys en els darrers anys són les infraestructures en general, que van des de les comunicacions, les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), fins a les plataformes logístiques o la difusió de les noves tecnologies. Cal destacar especialment el gran esforç de la gran plataforma alimentària que representa Mercabarna, el «gran ventre de Barcelona», que ha sabut promoure noves formes de comercialització, especialment en el sector de la fruita i les verdures.

Descàrregues

Publicat

2007-02-14

Número

Secció

Agrofòrum