Càtedra syngenta-upc: exemple de col·laboració universitat-empresa en benefici del sector agrari

Autors/ores

  • Emilio Gil Unitat de Mecanització Agrària, Departament d’Enginyeria Agroalimentària i Biotecnologia. Universitat Politècnica de Catalunya
  • Montserrat Gallart Unitat de Mecanització Agrària, Departament d’Enginyeria Agroalimentària i Biotecnologia. Universitat Politècnica de Catalunya
  • Jordi Llop Unitat de Mecanització Agrària, Departament d’Enginyeria Agroalimentària i Biotecnologia. Universitat Politècnica de Catalunya
  • Jordi Llorens Unitat de Mecanització Agrària, Departament d’Enginyeria Agroalimentària i Biotecnologia. Universitat Politècnica de Catalunya

Paraules clau:

càtedra empresa, formació, bones pràctiques agrícoles, fitosanitaris.

Resum

La Càtedra Syngenta-UPC (www.catedrasyngenta.upc.edu) es va crear formalment el juliol del 2013 i està centrada en la innovació i la millora de les bones pràctiques agrícoles d’aplicació dels productes fitosanitaris. Aquesta càtedra d’empresa consolida la col·laboració que des de ja fa temps existeix entre l’empresa Syngenta i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) a través de la Unitat de Mecanització Agrària (UMA), i inclou tant tasques de formació, com de recerca, transferència i divulgació al sector agrícola. Pel que fa a la formació, i en el context de la Directiva europea d’ús sostenible de productes fitosanitaris, la UMA, amb la col·laboració de Syngenta, ha impartit, al llarg dels darrers anys, nombrosos cursos de formació teoricopràctics, en els quals s’han format més de 1.500 professionals en l’àmbit de les bones pràctiques agrícoles i la regulació i el calibratge dels equips d’aplicació de productes fitosanitaris. Tot i així, la col·laboració no s’acaba amb les activitats formatives, sinó que, en resposta a problemes puntuals en diferents àrees i circumstàncies, s’han iniciat projectes més orientats a la recerca com, per exemple, el centrat en la millora de les tècniques d’aplicació en hivernacles, o el projecte en col·laboració amb el Govern d’Aragó, que té com a objectiu preservar la qualitat de les aigües de la conca de l’Ebre. En el camp de la transferència, destaca l’organització i el desenvolupament de seminaris o cursos d’especialització en el context de la «formació de formadors» recollida explícitament en la Directiva d’ús sostenible.
Després de dos anys de la posada en marxa de la càtedra el balanç és, sens dubte, molt positiu i és un exemple del benefici mutu entre el món professional i el món acadèmic.

Paraules clau: càtedra empresa, formació, bones pràctiques agrícoles, fitosanitaris.

Biografia de l'autor/a

Jordi Llop, Unitat de Mecanització Agrària, Departament d’Enginyeria Agroalimentària i Biotecnologia. Universitat Politècnica de Catalunya



Descàrregues

Número

Secció

Agrofòrum