Contribució del llenguatge al procés de modelització del canvi químic Autors/ores Josep Lluís Estanya Viver Mercè Izquierdo i Aymerich Resum Presentem alguns resultats d'una recerca sobre el procés de modelització d'un episodi (escalfar sucre fins que es carbonitzi) portada a terme per alumnes d'educació secundària obligatòria (ESO). Al llarg de la pràctica, se'ls va encoratjar a què reflexionessin sobre allò que feien per tal d'explicar què passava. Havien de justificar els canvis de manera raonada i generalitzable amb el llenguatge més acurat possible. Els documents que redactaven havien de reflectir tant la discussió a classe com les aportacions fetes pel professor. D'aquesta manera, van comprendre que, en escalfar el sucre, s'havia produït un canvi químic i que el sucre havia «desaparegut ». Descàrregues Text complet Publicat 2009-09-07 Número Núm. 3 (2009) Secció Conceptes i models químics Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.