Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació, Núm. 22 (2013)

Historia, memoria y olvido del exilio republicano. El Colegio Madrid y su contribución a la renovación pedagógica en México

Patricia Delgado Granados

Resum


Una conseqüència de les noves mirades historiogràfiques del segle XX ha estat la revalorització de la història en la construcció del passat. Al voltant d’aquesta qüestió s’inicia aquest treball, on es posa de manifest el valor en la construcció de la identitat col·lectiva, alhora que s’assenyala la importància de la dimensió moral en la tasca de l’historiador i els riscs que ocasiona l’amnèsia històrica. En aquest sentit, el present estudi analitza un episodi encara poc explorat —l’exili republicà a Mèxic— i l’important rellevància educativa dels seus protagonistes, un bon nombre de professionals de l’ensenyament i de joves en edat
escolar. Aquestes circumstàncies influïren en l’amplitud d’iniciatives pedagògiques portades a terme per mestres, professors i inspectors de l’Estat espanyol, entre les quals cal fer esment de la creació d’una de les institucions més emblemàtiques: el Colegio de Madrid, referent fonamental de la influència de la Institució Lliure d’Ensenyança i de l’Escola Nova
fora d’Espanya. Considerem que recuperar la història d’aquesta institució implica, a més d’un exercici didàctic de conscienciació del significat de la història en el present, un exercici de justícia o reparació del dany moral envers els exiliats. La seva vigència és un clar exemple de la simbiosi hispanomexicana, que s’ha anat configurant durant més de seixanta anys i que s’aprecia en l’actualitat. Per a la seva reconstrucció històrica s’han analitzat diverses fonts escrites d’arxiu i fotogràfiques conservades sobre aquest tema, posant especial atenció als arxius del Colegio de Madrid a Mèxic (ACM) i del Comitè Tècnic d’Ajuda als Republicans Espanyols (CTARE), així com a la premsa mexicana de l’època.

PARAULES CLAU: Memòria i història, exili republicà, franquisme, Mèxic.


Text complet: PDF

Els resums dels articles d'aquesta revista es poden consultar en català, en castellà i en anglès. Per fer-ho, canvieu la llengua del portal.

Creative Commons License
Els continguts de la revista estan subjectes a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons, si no s'hi indica el contrari. [+ informació].

ISSN: 2013-9632 (edició electrònica); 1134-0258 (edició impresa).

La revista Educació i Història apareix als següents medis de documentació bibliogràfica:

Bases de dades: ISOCRACO, DIALNETREDINED, IRESIE, ICIST, DOAJ

Sistemes d'avaluació de revistes: IN-RECSLATINDEXRESHDICECARHUS Plus+MIARCIRC, ERIH Plus, CiteFactor, OAJI, ANVUR

Educació i Història apareix en el número 18 del rànquing de totes les revistes espanyoles de l'àmbit Educació i situada dins el primer quartil.


Adreça postal

Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació
Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana
Carrer del Carme, 47
08001 Barcelona
Telèfon: +34 933 248 580
Fax:  +34 932 701 180
she@iec.cat
http://revistes.iec.cat/index.php/EduH/index