La educación secundaria en Navarra en el siglo XIX Autors/ores Reyes Berruezo Albéniz Resum L'Educació Secundària a Navarra al Segle XIX L'autora explica els inicis de l'ensenyament secundari a la comunitat navarresa -Tudela, Estella, Tafalla...-, i d'una manera aprofundida, en la creació i desenvolupament de l'Institut provincial de Pamplona. Al llarg de l'article descriu moments importants d'aquesta evolució, com l'aprovació del Pla General d'Instrucció Pública el 1845 i el paper que hi va tenir la Junta Inspectora, així com també es menciona la promulgació de la Llei Moyano, l'oferta d'altres opcions post-obligatòries, la implantació de diferents plans d'estudi, realitats polítiques d'aquell període... L'establiment del precepte de realitzar memòries anuals en aquella època ha permès als historiadors conèixer fets i detalls valuosos sobre els canvis que s'anaven produint i sobre dades concretes referides a nombre d'alumnat, dotacions econòmiques, etc. A partir del darrer terç del segle passat es produí un augment de l'escolarització d'alumnes en centres privats religiosos en detriment de l'ensenyament oficial. Descàrregues Text complet Publicat 2005-10-21 Número Núm. 3: 1997-1998 Secció Consolidació dels estudis secundaris Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.