Les Pràctiques educatives de l'escoltisme de Mallorca durant la dictadura franquista a través de les fotografies = Educational scouting practices in Mallorca during the Franco dictatorship seen through photographs Autors/ores Francesca Comas Rubí Miquel March Manresa Bernat Sureda i Garcia Resum A partir d'una recerca sobre les fotografies de l'escoltisme i el guiatge catòlic de Mallorca des de la seva reintroducció després de la Guerra Civil, el 1956, fins a l'actualitat, en aquest article es fa una revisió sobre la informació que aporten aquestes fonts gràfiques per conèixer les activitats i la cultura d'aquest moviment juvenil. L'anàlisi del corpus fotogràfic localitzat posa en evidència que, malgrat l'elevat nombre de fotògrafs aficionats que hi han intervingut, la diversitat de situacions, i les diferències d'època i de circumstàncies de les quals donen testimoni les fotografies, aquestes tendeixen a compartir un codi icònic i una funció simbòlica que reforça aquells aspectes que es consideren fonamentals en el mètode i en la cultura escolta de cada moment. Per altra banda, es comprova que la fotografia és un document històric més en mans dels historiadors que necessita d'aquestes o similars tècniques interpretatives que tot document històric però que pot complementar altres documents, aportant informació que difícilment es pot obtenir d'altres fonts. En aquest article ens hem centrat fonamentalment en la representació fotogràfica de l'escoltisme catòlic mallorquí de la postguerra, des de la seva creació fins a finals de la dècada dels seixanta del segle XX. Descàrregues Text complet PDF (English) PDF (Español) Publicat 2010-07-05 Número Núm. 15 (2010): gener-juny Secció Fotografia i història de l'educació Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.