How (un-)useful are images for understanding histories of education? : About teacher centeredness and new education in Dutch primary schools: 1920-1985 = Com són d'(in)útils les imatges per entendre les històries de l'educació? : L'ensenyament centrat en el mestre i l'Escola Nova als centres de primària holandesos: 1920-1985 Autors/ores Sjaak Braster Resum Hi ha un debat per veure si les imatges ens són útils o no per entendre històries de l'educació. Les imatges poden ser un suport per a històries que ja estan recollides en documents escrits, però, poden utilitzar-se com a font primària, ja que ens proporcionen allò que els testimonis orals o escrits no poden proporcionar? Nosaltres pensem que sí. Hem portat a terme un estudi d'un centenar d'imatges d'alumnes i professors dins aules de primària que dóna fe de la nostra teoria. Mostrem que, passant d'una metodologia inductiva a una de deductiva, a través de la delicada selecció i codificació d'imatges, utilitzant múltiples anàlisis de correspondència i comparant constantment diferents grups d'informació, hem arribat a una sèrie de conclusions a les quals no podríem haver arribat si únicament haguéssim utilitzat documents escrits. Una d'aquestes conclusions és que, malgrat el mecanisme conegut com a «gramàtica de l'escolarització», la tendència majoritària a les escoles de primària holandeses, ja siguin públiques, privades o religioses, ha anat canviant lentament, en el període de 1945 a 1985, des del centrisme del mestre cap al centralisme de l'alumne. No obstant això, les escoles noves dels Països Baixos no varen canviar aquesta imatge d'un ensenyament centrat en l'alumne durant aquests anys. La imatge de la tendència majoritària dels anys vuitanta és comparable a la imatge de la nova escola dels anys cinquanta. Hi ha hagut una convergència cap a una imatge en la qual l'alumne és al centre, amb les taules agrupades, amb el mestre al mateix nivell que els alumnes, dins una atmosfera de llibertat i alegria. Larry Cuban va arribar a la conclusió que les tendències predominants de les escoles de primària dels Estats Units, on l'ensenyament centrat en el mestre eren encara dominants durant el 1890 i el 1990, no són aplicables en cap cas a la situació d'Holanda. Descàrregues Text complet PDF (English) PDF (Español) Publicat 2010-07-05 Número Núm. 15 (2010): gener-juny Secció Fotografia i història de l'educació Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.