As disposições interiorizadas nas sociedades de Instrução Militar Preparatória = The resolutions deeply rooted in individuals within societies of preparatory military instruction

Autors/ores

  • José Gregório Viegas Brás
  • Maria Neves Leal Gonçalves

Resum

La moderna concepció liberal de ciutadania, que es remunta a la revolució Francesa i a la Declaració dels drets de l'Home de 1789, corrobora la validesa dels drets naturals sent la comprensió conceptual d'aquests drets i la voluntat de salvaguardar- los el que permet la construcció d'un món nou. Per tant, el nucli de la modernitat política es troba en el pas de la sobirania règia a la sobirania de la nació, i apareix a l'agenda política la lluita pels drets humans. Si l'educació cívica es va convertir en un aspecte nuclear de la política i del projecte pedagògic de la I República (1910-1926), ja que es pretenia amb aquesta consagrar el nou règim i donar-hi legitimitat, també les Societats d'Instrucció Militar Preparatòria, que eren espais d'adoctrinament polític, es dirigirien a la formació del ciutadà-soldat. La Instrucció Militar Preparatòria va ser una de les maneres de concretar la idea de ciutadania dels republicans. En aquest sentit, és pertinent plantejar-se les qüestions següents: Quines particularitats destaquen en aquest procés? Com es concreta la idea de ciutadania? Com es concilien els drets amb les obligacions dels ciutadans?. Amb la nostra investigació pretenem fer una anàlisi de l'educació de la joventut que dóna resposta als valors de la societat emergent. Per a això pretenem utilitzar l'enfocament metodològic de Michel Foucault. Com a conseqüència el cos servirà com focus principal de la nostra investigació.

Publicat

2009-06-25

Número

Secció

Assajos i estudis