Os mecanismos espaciais do governo no ensino : a centralização-descentralizaçao do ensino (Finais da Monarquia e I Republica) = The mechanisms of government in education space : the centralization-decentralization of education (End of the Monarchy and the First Republic) Autors/ores José Gregório Viegas Brás Maria Neves Leal Gonçalves Resum Amb aquest article pretenem abordar la importància de la descentralització en l'ideari educatiu republicà així com la lectura que els professors van fer de la descentralització de l'ensenyament des de la reforma de Rodrigues Sampaio de 1878 fins a finals de la I República. Es tracta de saber quin tipus d'intervenció es requereix als professors i als consells locals i veure com s'articulaven el poder polític amb els poders i sabers dels docents. L'elit republicana concebia l'encàrrec de l'educació als municipis i la convocatòria de totes les institucions administratives com a factors determinants per al desenvolupament de la instrucció. Al seu torn els professors més o menys criticaven l'endarreriment en el pagament dels seus sous, els poders discrecionals atribuïts als agents de les corporacions locals i les persecucions polítiques que molts van patir. Per explorar el tema que ens ocupa ens centrem en el període comprès entre el final de la monarquia i els anys posteriors a l'establiment de la República. Les fonts que considerem es divideixen en tres nivells diferents però complementaris: 1) Els debats parlamentaris (volem saber la forma en què es va discutir la descentralització i la professió docent en l'escenari del debat polític). 2) El marc legislatiu (es pretén examinar les normes utilitzades com a referència per a la descentralització i la creació de la professió docent). I 3) La representació dels professors (volem saber com la descentralització i els problemes de la professió van ser tractats per especialistes en les revistes especialitzades: :Democracia (1878-1881); Esquerda Dinástica (1888- 1890); Educação Nacional (1896-1919), A Federação Escolar (1886-1926), Boletim da Associação do Magistério Secundário Oficial (1904-1907), Boletim da Direcção Geral da Instrução Pública (1902-1905); Revista do Ensino Médio e Profissional (1913-1916), Revista dos Liceus (1891-1896; 1916) i Boletim da Associação dos Professores das Escolas Industriais e Comerciais (1921-1927). Descàrregues Text complet PDF (English) PDF (Español) Publicat 2011-07-13 Número Núm. 17 (2011): gener-juny Secció Assajos i estudis Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.