Entre l'entusiasme i l'obstruccionisme: la realitat de l'escola valenciana durant la Segona República (1931-1939) = Between Enthusiasm and obstructionism: The realities of the valencian School during the Second Republic (1931-1939)

Autors/ores

  • María del Carmen Agulló Díaz

Resum

Una mirada crítica respecte del debat teòric i de les pràctiques escolars a les comarques valencianes al llarg de la Segona República ens revela que els enfrontaments constants de caràcter polític que tingueren lloc entre els principals partits d'aquest àmbit territorial condicionaren, en bona mesura, la realitat de les polítiques educatives republicanes provinents dels organismes estatals. Els plantejaments oposats del Partit d'Unió Republicana Autonomista (republicà, laic, populista) i la Dreta Regional Valenciana (catòlica, de dretes, interclassista) en temes com l'escola unificada, el laïcisme o la coeducació, provocaren el retard en l'aplicació del Pla nacional de cultura, l'aplicació de mesures obstruccionistes al desenvolupament de l'escola pública, i el boicot a la materialització de pràctiques laiques i coeducatives. Tot plegat, la manca de consciència nacionalista de tots dos partits, afegida a la despreocupació pels temes identitaris dels partits estatals, va conduir al fet que no fructificaren els esforços d'importants sectors del magisteri per aconseguir una escola en valencià. L'escola valenciana, malgrat tot, va viure durant l'etapa republicana la seua època més lluminosa.

Publicat

2008-10-27

Número

Secció

L'educació en la Segona República