La libertad de enseñanza en la opinión pública durante la transición a la democracia en España

Autors/ores

  • Sara González Gómez Universitat de les Illes Balears
  • José Luis Hernández Huerta Universidad de Valladolid

Paraules clau:

educació, llibertat d’ensenyament, opinió pública, transició a la democràcia, premsa diària.

Resum

La nova realitat política d’Espanya després de la mort de Francisco Franco va obligar a emprendre canvis que afectarien les diferents esferes social, cultural, econòmica i, per descomptat i de forma directa, educativa. Després de la celebració de les primeres eleccions democràtiques el juny de 1977 s’iniciava el treball per a l’elaboració del text constitucional. Dins el camp de l’educació, una de les qüestions que revestiria més debat parlamentari seria la relacionada amb la llibertat d’ensenyament. En aquest article pretenem acostar-nos, prenent com a referència la bibliografia disponible sobre aquest tema, a l’ampli concepte de la llibertat d’ensenyament des de la perspectiva de l’opinió pública, inserida en el marc més ampli de la nova història política i la història de les idees. Una de les formes a través de les quals podem prendre el pols a aquest debat al voltant de la llibertat d’ensenyament és mitjançant la consulta de premsa diària. Aquest mitjà de comunicació ens ajudarà a rastrejar el debat públic generat i el posicionament de diferents grups poblacionals, així com les idees propagades cap a la societat sobre una qüestió particular que encara avui es troba subjecta al debat públic. En concret, aquest treball pren com a fonts d’investigació els diaris El País i ABC i totes aquelles notícies, editorials, articles d’opinió, seccions o columnes fixes, entrevistes i reportatges en els quals el motiu principal fos la llibertat d’ensenyament durant el període de novembre de 1977, amb la primera filtració a Cuadernos para el Diálogo de l’esborrany de l’avantprojecte constitucional, i el 6 de desembre de 1978, amb la ratificació en referèndum de la Constitució espanyola.

Paraules clau: educació, llibertat d’ensenyament, opinió pública, transició a la democràcia, premsa diària.

Biografia de l'autor/a

Sara González Gómez, Universitat de les Illes Balears



Número

Secció

Tema monogràfic