Las ideas sobre el Estado en la configuración de los sistemas educativos. España, 1857- 1931

Autors/ores

  • Isabel Grana Gil Universidad de Málaga
  • Guadalupe Trigueros Gordillo Universidad de Sevilla

Paraules clau:

història de l’educació, història de les idees, Estat, educació.

Resum

En aquest article abordarem la qüestió de les idees en el camp de la història de l’educació, per centrar les idees sobre l’Estat, aleshores en un moment històric en què aquest concepte es va formant i comença a reclamar una importació de paper davant d’una matèria en què fins ara no tenia això. És en aquest sentit que analitzarem el concepte de l’Estat, el naixement de l’Estat liberal, ja que ens han limitat el temps, a partir de 1857, any de publicació de la primera Llei general d’educació, i d’altra banda finalitzarem el 1931, data en què comença la Segona República. A més, centrarem el nostre estudi en les idees i els pensaments de tots els polítics de l’Estat i el seu paper en l’educació. En aquest sentit, es donaran algunes pistes sobre les idees expressades per referir-se a diferents àrees: Estat docent / dret a l’educació, Estat administració, funció de control / llibertat d’ensenyament, i relacions de l’Estat i l’Església, que veurem que van canviar significativament en funció de la ideologia dels que expressen.

Paraules clau: història de l’educació, història de les idees, Estat, educació.

Biografia de l'autor/a

Isabel Grana Gil, Universidad de Málaga



Número

Secció

Tema monogràfic