Film as a source for historical enquiry in education. Research methods and a case study: film adaptations of Pinocchio and their reception in Italy

Autors/ores

  • Simonetta Polenghi Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano (Itàlia)

Paraules clau:

història de l’educació, metodologies d’investigació, literatura infantil, història del cinema i de la televisió, Pinotxo.

Resum

L’article té la finalitat d’indagar quin tipus d’investigació es pot dur a terme per fer servir les pel·lícules en l’àmbit historicoeducatiu. En la primera part es proporcionen dades per a una anàlisi quantitativa i qualitativa de les fonts fílmiques, subratllant la importància del tema de la recepció i de l’embolcall emotiu de l’audiència. Després s’investiga el cas de la transposició fílmica d’un clàssic de la literatura infantil, Les aventures de Pinotxo, examinant l’adherència i la distància de quatre obres pel que fa a la novel·la: Disney (1940), Comencini (1972), Benigni (2002) i Sironi (2009). La primera i la tercera van néixer com a pel·lícules per al cinema, la segona i la quarta són sèries de televisió transmeses per la primera cadena nacional italiana. L’anàlisi evidencia la discràsia entre els judicis de la crítica i l’èxit de públic. Es proposen, després, com a documents les ressenyes dels espectadors a la web per provar la importància de
l’embolcall emotiu de l’audiència infantil.

Paraules clau: història de l’educació, metodologies d’investigació, literatura infantil, història del cinema i de la televisió, Pinotxo.

Biografia de l'autor/a

Simonetta Polenghi, Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano (Itàlia)



Número

Secció

Tema monogràfic