La imagen de la escuela en la primera etapa del cine español del franquismo: autarquía, patriotismo y nacionalcatolicismo (1939-1950)

Autors/ores

  • Valeriano Durán Manso Universidad de Cádiz (Espanya)
  • Pablo Álvarez Domínguez Universidad de Sevilla (Espanya)

Paraules clau:

història de l’educació, cinema espanyol, franquisme, imatge de l’escola.

Resum

Les pel·lícules emmarcades en el context de l’aula són una font important per a l’estudi de la història de l’educació, per la seva capacitat per reflectir –de manera fidel o idealitzada–, el període al qual pertanyen. En aquest sentit, el cinema espanyol produït durant els primers anys del règim franquista (1939-1950) permet conèixer com era la indústria fílmica del moment, però també com era la societat i com el règim pretenia que fos. Autarquia, patriotisme, anticomunisme, falangisme i nacionalcatolicisme determinaren la producció cinematogràfica d’aquesta primera etapa i així es manifesta en pel·lícules ambientades en entorns educatius. Aquest treball pretén valorar una part important del patrimoni cinematogràfic espanyol i explorar les particularitats del tipus d’educació present en les primeres pel·lícules de la dictadura franquista. Per fer-ho, són analitzades ¡A mí no me mire usted! (1941), Forja de almas (1943) i Pequeñeces (1950), pertanyents a diversos gèneres i centrades en diferents estrats socials. Des d’aquestes consideracions, aquest treball pretén reflexionar sobre la imatge de l’escola franquista mitjançant l’anàlisi d’algunes de les pel·lícules més representatives d’aquest període.

Paraules clau: història de l’educació, cinema espanyol, franquisme, imatge de l’escola.

Biografies de l'autor/a

Valeriano Durán Manso, Universidad de Cádiz (Espanya)






Pablo Álvarez Domínguez, Universidad de Sevilla (Espanya)

Número

Secció

Tema monogràfic