Influència i recepció de Freinet a España. Mapa del laberint historiogràfic i possibles vies de fuga (1979-2016)

Autors/ores

  • José Luis Hernández Huerta Universidad de Valladolid (Espanya)

Paraules clau:

Freinet, Espanya, historiografia, Segona República, transició a la democràcia.

Resum

La influència i recepció del pensament educatiu i les innovacions escolars de Célestin Freinet a Espanya és un camp de recerca que ha estat desenvolupat des de fa una mica més de tres dècades i mitja. A la fi de la dècada de 1970, quan el moviment freinetià espanyol tornava a adquirir protagonisme en el panorama dels moviments de renovació pedagògica (MRP), va aparèixer la primera publicació científica sobre la seva primera època, durant els anys vint i trenta del segle passat. Des de llavors s’han produït una mica més d’un centenar de publicacions científiques, encara que de gènere, solidesa i profunditat diversos. El resultat és un laberint historiogràfic els múltiples camins del qual van descobrint vies de fugida reeixides, portes cegues i, de vegades, entrades falses que condueixen a senders ja transitats. L’objectiu d’aquest estudi és presentar una panoràmica de la trajectòria de la historiografia sobre la presència de les idees i les pràctiques freinetianes a Espanya durant la Segona República, la Guerra Civil i la transició a la democràcia, fer un balanç crític de l’estat de la qüestió, oferir algunes possibles vies de fugida del laberint historiogràfic i presentar un ampli repertori bibliogràfic especialitzat, útil per emprendre ulteriors indagacions. Aquest estudi, a més, posa de manifest que el freinetisme espanyol segueix sent un terreny d’exploració que reclama l’atenció de la comunitat científica, ateses les àmplies possibilitats que ofereix; així mateix, es considera que cal modificar determinades perspectives d’anàlisi i emfatitzar-ne d’altres que, en més o menys grau, ja són presents a les investigacions.

Paraules clau: Freinet, Espanya; historiografia; Segona República; transició a la democràcia.

Número

Secció

Ressenyes crítiques i bibliografia