Educació per a la pau en la trajectòria freinetiana. Del seu discurs originari als actuals moviments de l’escola moderna a la península Ibèrica

Autors/ores

  • Xosé Manuel Cid Fernández Universitat de Vigo (Espanya)
  • M. Victoria Carrera Fernández Universitat de Vigo (Espanya)
  • Núria Diéguez Sans Universitat de Vigo (Espanya)
  • Antía Cid Rodríguez Universitat de la Corunya (Espanya)

Paraules clau:

educació per a la pau, pedagogia Freinet, renovació pedagògica, democratització, laïcisme.

Resum

L’educació per a la pau en la seva significació àmplia i positiva forma part del corpus doctrinal de la pedagogia Freinet, tant en els seus orígens de mestre lluitador per una pedagogia activa, democràtica i laica, com en la seva convicció de la necessitat de treball col·lectiu dels educadors i educadores per aconseguir aquesta transformació de l’escola i de la professió. En aquest article repassem els avanços en aquesta direcció que es produeixen en la primera etapa d’expansió de la pedagogia Freinet i el seu xoc frontal contra els governs autoritaris i repressius de molts estats, particularment l’espanyol i el portuguès, durant les dècades d’assetjament de les conquestes educatives del republicanisme. La seva reorganització al final de la Segona Guerra Mundial ha permès l’expansió del moviment de l’escola moderna pel món. A Galícia i Portugal hi ha hagut organitzacions molt actives des del final de les dictadures, les quals han tingut en l’educació per a la pau un dels eixos fonamentals de l’acció socioeducativa renovadora.

Paraules clau: educació per a la pau; pedagogia Freinet; renovació pedagògica;
democratització; laïcisme.

Biografia de l'autor/a

Xosé Manuel Cid Fernández, Universitat de Vigo (Espanya)



Número

Secció

Tema monogràfic