La educación en Guatemala: entre la guerra y los acuerdos de paz

Autors/ores

  • Carlos Aldana Mendoza Universidad de San Carlos de Guatemala (Guatemala)

Paraules clau:

conflicte armat, acords de pau, educació popular, educació en drets humans, educació per a la pau, reforma educativa.

Resum

La història de Guatemala està marcada per violències, opressions i desigualtats, però també per resistències que des d’un pensament i d’una acció alliberadors es projecten com a alternatives a les injustícies passades i presents. El contingut de l’article fa balanç del camí pedagògic traçat a partir dels acords de pau signats a final de 1996, després de 36 anys de conflicte intern armat. S’analitzen els avenços en el dret a l’educació per a tothom gràcies a les aportacions d’organitzacions no governamentals, com també de l’Arquebisbat de Guatemala, qui després dels acords desenvolupa un paper significatiu en la recuperació de la memòria històrica. En els diferents apartats s’evidencien els esforços per una educació en drets humans i per la pau atenta a la situació de les víctimes directes del conflicte. Aquesta revisió històrica convergeix en la situació del present en què les polítiques neoliberals dels últims governs suposen una regressió a les iniciatives per una educació crítica i transformadora, una educació que
segueix mobilitzant-se a través del pensament de dones i d’homes atrevits per la vida.

Paraules clau: conflicte armat, acords de pau, educació popular, educació en drets humans, educació per a la pau, reforma educativa.

Número

Secció

Tema monogràfic