Convocatòria pública oberta del monogràfic “El protagonisme docent en contextos de transició política democràtica. La construcció històrica del dret a l’educació” (núm. 27, gener-juny 2016)

2015-01-08

S'obre a convocatòria pública per a la presentació d'articles el monogràfic previst per al primer semestre de 2016 de la revista Educació i Història. Revista d'història de l'educació que edita la Societat d'Història de l'Educació, filial de l'Institut d'Estudis Catalans, que tractarà sobre "El protagonisme docent en contextos de transició política democràtica. La construcció històrica del dret a l’educació". Aquelles persones interessades a enviar algun article original i inèdit per a què s'iniciï el procés d'avaluació per parells de cecs han de fer-ho abans del 27 de març de 2015 a la direcció de la revista, especificant que s'envia per a ser valorat per a l'esmentat número monogràfic, a les adreces de correu electrònic: bernat.sureda@uib.es i joan.soler@uvic.cat

Monogràfic: El protagonisme docent en contextos de transició política democràtica. La construcció històrica del dret a l’educació

Coordinació: Isabel Carrillo Flores; Dalila Andrade de Oliveira; Jaume Carbonell Sebarroja 

Presentació: Durant el segle vint diferents països van viure períodes de conflictes armats i de dictadures que van dificultar la projecció i vivència del dret a l’educació. En alguns contextos els canvis polítics van donar pas a una transició vers sistemes democràtics que posaren les bases per a la construcció d’una educació pública i una escola per a tothom. El marc normatiu internacional va exercir una certa pressió que impulsà canvis en les polítiques educatives a nivell nacional. L’educació com a dret i l’equitat estan en el punt de mira de les Constitucions que es gesten en les incipients democràcies, i amb elles les propostes de reformes i de noves lleis educatives. En aquest context de canvis, té especial rellevància la conformació de noves pedagogies que acompanyen la mobilització col·lectiva i el saber fer compromès dels docents. Moviments de renovació pedagògica i sindicats d’ensenyament protagonitzaren la reivindicació del reconeixement de l’educació com a valor i dret. En aquest monogràfic volem recollir el resultat d’estudis històrics, de recerques centrades en països i realitats concretes que van viure transicions democràtiques en els transcurs del segle vint. Un context òptim per fer possible el dret a l’educació a travésde transformacions estructurals i de concepcions a l’entorn de les funcions de les escoles i els significats i finalitats de l’educació; l’organització de mestres i la innovació a les escoles; així com la formació inicial i permanent del professorat. Els fets històrics d’un passat de transicions democràtiques són diversos, com diversessón les característiques contextuals dels països on s’han donat. Les polítiques impulsades, i els reptes assolits relatius al dret a l’educació, no són homogenis ni en el nostre context pròxim ni a nivell mundial. En aquesta perspectiva, el monogràfic vol mostrarestudis sobre experiències singulars i significatives, ja siguin estudis focalitzats en un país o de caràcter comparat. La finalitat és contribuir a una memòria plural de la pedagogia i del protagonisme docent en la construcció del dret a l’educació, en el sentit que es anuncia María Zambrano de conformar “una ética de la historia” o “una historia en modo ético”.

Eixos temàtics: Els articles podran abordar els següents eixos temàtics:

Eix 1. L’educació com a dret universal, significats i reptes en declaracions i normatives

Eix 2. La formació i la construcció de la identitat docent, garanties del dret a l’educació

Eix 3. El treball docent, un saber fer i ser constructors del dret a l’educació

Eix 4. Els moviments pedagògics docents, espais de renovació i re-significació del dret a l’educació

Eix 5. Els moviments sindicals d’educació, observatoris de reivindicació del dret a l’educació.

Termini de presentació d’originals: 27 de març de 2015