Anuari de la Societat Catalana de Filosofia, Núm. 22 (2011)

Filosofia de la història com a teodicea (DOI: 10.2436/20.3001.01.10)

Gabriel Amengual Coll

Resum


Prenent com punt de partida la crítica d’Adorno a la Filosofia hegeliana de la
Història (1) s’exposen les línies generals de la moderna Filosofia de la Història (2), per mostrar els punts comuns i els diferencials. La hegeliana Filosofia de la Història (3) es caracteritza per prendre en consideració el dolor i el negatiu i posar-lo en un pla rellevant com no s’havia fet anteriorment, de manera que ve a significar un punt d’inflexió; això mateix es posa de manifest en el fet de plantejar-la com a teodicea. A pesar de la intenció expressada al començament de portar a terme la teodicea que Leibniz plantejà de manera metafísica i abstracta a l’àmbit concret de la història, aquesta intenció no arriba a realitzar-
se en la Filosofia de la Història (en ella simplement es duu a concepte la teodicea en la mesura que es crea un marc de sentit per a l’acció), sinó en l’esperit absolut, en la seva exposició del cristianisme i, en concret, de l’Encarnació i de la mort de Crist.

Paraules clau: Hegel, Filosofia de la Història, Teodicea

Text complet: PDF

Els resums dels articles d'aquesta revista es poden consultar en la llengua original i anglès. Per fer-ho, canvieu la llengua del portal.

Creative Commons License
Els continguts de la revista estan subjectes a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons, si no s'hi indica el contrari. [+ informació].

 

ISSN 1130-4383; e-ISSN 2013-9543

 

Les revistes de l'IEC allotjades a l'Hemeroteca Científica Catalana utilitzen com a descriptors les 15 propietats recomanades al Dublin Core Metadata Element Set, versió reduïda de la norma ISO 15836 (2009).

 

Revista indexada a: PHILOSOPHER'S, RÉPERTOIRE BIBLIOGRAPHIQUE DE LA PHILOSOPHIE DE LOVAINE, LATINDEX, DICE, ISOC.